Dış Ticarette Risk Esaslı Kontrol Sistemi Hakkında Tebliği (Ürün Güvenliği ve Denetimi: 2025/28)
08 August 2025

Dış Ticarette Risk Esaslı Kontrol Sistemi Hakkında Tebliği (Ürün Güvenliği ve Denetimi: 2025/28)

08 Ağustos 2025 Tarihli ve 32980 Sayılı Resmî Gazetede Dış Ticarette Risk Esaslı Kontrol Sistemi Hakkında Tebliği (Ürün Güvenliği ve Denetimi: 2025/28) yayımlandı.

Tebliğ ile ;

Ürün güvenliği mevzuatı ve teknik düzenlemeler uyarınca yapılan denetim, uygunluk ve izin işlemlerinin Dış Ticarette Risk Esaslı Kontrol Sistemi aracılığıyla yerine getirilmesi halinde, bu işlemlere konu olacak firmaların ve firmalar adına işlem yapacak kullanıcıların elektronik ortamda tanımlanmasına ve yetkilendirilmesine dair usul ve esaslar belirlendi.

Firma tanımlama işlemi, yalnızca firma yetkilisi (Firmanın imza sirkülerinde yer alan ve firmayı temsil ve ilzama yetkili olan kişi) tarafından TAREKS üzerinden yapılacak.

Firma yetkilisi, Bakanlık internet sayfasındaki E-İmza Uygulamaları bölümünde yer alan “Firma Tanımlama (TAREKS)” ekranı üzerinden giriş işlemlerini ve TAREKS taahhütnamesi imza işlemlerini tamamlayarak firma tanımlama işlemini gerçekleştirecek.

Firma tanımlama işleminin sonucu, başvuru sahibinin işlem esnasında beyan ettiği elektronik posta adresine bildirilecek. Bakanlık, firmalara ulaşmayan bildirimlerden sorumlu olmayacak.

Firma yetkilisi, TAREKS’e giriş yaptıktan sonra firma adına işlem yapacak kullanıcıları belirleyecek.

Firma kullanıcısının yetkilendirilmesi işlemi, firma yetkilisi tarafından TAREKS’te “Firma Kullanıcısı Tanımlama” ekranı üzerinden TAREKS Taahhütnamesi imzalanarak gerçekleştirilecek.

Firma kullanıcısı, TAREKS aracılığıyla işlem yapabilmek için nitelikli elektronik sertifika, mobil elektronik imza veya e-Devlet şifresine sahip olmak zorunda.

Firma kullanıcısının yetki süresinin belirlenmesi, yetki süresinin uzatılması, yetkisinin askıya alınması ve azil işlemleri, firma yetkilisi tarafından TAREKS üzerinden gerçekleştirilecek.

Kamu kurumu kullanıcısı, Bakanlık internet sayfasındaki E-İmza Uygulamaları bölümünde yer alan “Yetkilendirme Başvuruları” ekranı üzerinden giriş işlemlerini nitelikli elektronik sertifika ya da mobil elektronik imza kullanarak gerçekleştirecek. TAREKS nezdinde tanımlanan kamu kurumu kullanıcısının, TAREKS üzerinde işlem yapabilmesi için ilgili kamu kurumu tarafından Genel Müdürlüğe resmî yazı ile başvuruda bulunulması yeterli olacak.

29/12/2011 tarihli ve 28157 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Dış Ticarette Risk Esaslı Kontrol Sistemi Tebliği (Ürün Güvenliği ve Denetimi: 2011/53)  yeni tebliğ Ürün Güvenliği ve Denetimi: 2025/28’in  yürürlüğe giriş tarihi 25.08.2025 tarihi ile yürürlükten kaldırılmış olacak.

Dış Ticarette Risk Esaslı Kontrol Sistemi Tebliği (Ürün Güvenliği ve Denetimi: 2011/53) hükümlerine uygun olarak TAREKS’e kayıt olan firmaların, firma kullanıcılarının ve kamu kurumu kullanıcılarının yeni kayıt oluşturması gerekmeyecek.

Yeni uygulama 25/8/2025 tarihinde yürürlüğe giriyor.

Devamı için tıklayınız