05 Şubat 2024
“Kızıldeniz'deki Saldırılar Türkiye'yi Alternatif Rota Olarak Öne Çıkarıyor”
Doğu Karadeniz İhracatçılar Birliği (DKİB) Başkanı Ahmet Hamdi Gürdoğan, Süveyş Kanalı'nı da kapsayan Kızıldeniz'de, uluslararası yük taşıyan gemilere yapılan saldırıların, lojistik firmalarını yeni rota arayışlarına yönlendirmeleriyle ilgili yazılı açıklama yaptı.
Gürdoğan, Kızıldeniz'de gemilere yapılan saldırıların uluslararası lojistik firmalarını yeni rota arayışlarına yönlendirmesiyle, alternatif rota olarak Türkiye ve Doğu Karadeniz Bölgesi hinterlandında bulunan Orta Koridor rotasını ön plana çıkardığını belirtti.
Küresel ticaretin yaklaşık yüzde 12'sinin Süveyş Kanalı üzerinden Kızıldeniz rotası üzerinden yapıldığı bilgisini veren Gürdoğan, “Her gün yaklaşık 50'den fazla gemi kanalı geçerek yaklaşık 10 milyar dolarlık malı Asya coğrafyası ile Kuzey Avrupa, Akdeniz ve Kuzey Amerika'nın doğu kıyılarına taşımaktaydı. Son aylarda taşıma yapan gemilere korsan saldırıların artması sonucu navlun fiyatlarının 10 kata yakın artış göstermesi, taşımacılık yapan operatörleri farklı rota arayışlarına yöneltmiş bulunmaktadır. Mevcut durumda da bu güzergaha alternatif olabilecek, yani Asya ile Avrupa arasındaki yük trafiği akışını yönetecek en kısa mesafeli ve güvenli rotanın Orta Koridor rotası olduğu yetkili otoriteler tarafından belirtilmektedir. Çin'den başlayıp, Orta Asya ve Türk Cumhuriyetleri üzerinden Hazar denizi geçişi veya Rusya Federasyonu üzerinden geçerek multimodal ulaşım sistemleri kullanılarak (denizyolu, karayolu, demiryolu) Ülkemiz üzerinden geçiş yapılan bu rota, gerekli olan kısa vadeli yatırımlarla cazip hale getirilmesi halinde ülkemize çok önemli ekonomik kazanımlar sağlayacaktır.”
Gürdoğan, özellikle Orta Koridorun Doğu Karadeniz Bölgesi ile bağlantılarının da kurulması halinde bu rotanın uluslararası lojistik otoriteleri tarafından tercih edilmesini daha da artıracağını ifade ederek, Doğu Karadeniz Bölgesinin demiryolu ağına bağlantısı için planlanan 2053 yılını beklemek yerine, şimdiden Gürcistan Batum demiryolunun yaklaşık 14 km lik bir demiryolu aksı ile Hopa Limanına bağlanması, sonrasında bu bağlantıların Rize Limanı, Rize lojistik merkezi ve Trabzon limanına bağlantılarının sağlanması gerektiğine vurgu yaptı.
Gürdoğan açıklamasına şu şekilde devam etti:
“Bunun yanında yine çok kısa bir zaman diliminde Sarp Sınır Kapısındaki yoğunluğu azaltmak amacıyla, önceki yıllarda bu kapıya alternatif olarak önerilen ve sadece yük trafiğinde kullanılacak Muratlı Sınır Kapısının, Artvin Kemalpaşa ilçesinden yapılacak çok kısa bir tünelle sınır kapısına yol ulaştırılarak açılmasının Orta Koridor geçişlerinde Türkiye’ye büyük kazanımlar sağlayacağını aktardı.
Bunun yanında halen yapım çalışmaları devam etmekte olan ülkemizin Nahçıvan üzerinden Azerbaycan ve Orta Asya Bölgesine bağlantısını sağlayacak Zengezur Koridorunun da açılması, Orta Koridorun uluslararası lojistik firmaları tarafından tercih edilmesini daha da artıracağı gibi ülkemiz ve Doğu Karadeniz Bölgemizin de önemini daha da ön plana çıkaracağı gerçeğini görmemiz gerekmektedir.
Bundan dolayı, küresel ticarette ve lojistikte yaşanan bu gelişmelerden ülkemizin ve Doğu Karadeniz Bölgemizin daha fazla pay alması, dış ticaretimizin artması ve halen atıl vaziyette düşük kapasite ile ayakta kalmaya çalışan bölgemiz limanlarına işlerlik kazandırılması açısından Hopa-Batum demiryolu ile Muratlı Sınır Kapısı yatırımlarının çok ivedi bir şekilde önceliklendirilmesi gerekmektedir.”