Avrupa Birliği’nin 2030 hedefleri kapsamında ReFuelEU
Havacılık girişimi 9 Ekim 2023 tarihinde AB Konseyi tarafından kabul edildi.
ReFuelEU Havacılık girişimi 55’e Uyum paketinin bir parçası. Avrupa Komisyonu tarafından 14 Temmuz 2021'de sunulan 55’e uyum paketi, AB'nin net sera gazı emisyonlarının 2030 yılına kadar 1990 seviyelerine kıyasla en az yüzde 55 oranında azaltılmasını ve 2050 yılında iklim nötrlüğüne ulaşılmasını hedefliyor.
ReFuelEU Havacılık girişiminin ana hedefi, fosil yakıt kerosene göre daha düşük CO2 emisyonuna sahip olan sürdürülebilir havacılık yakıtlarının (SAF) hem talebini hem de arzını artırmak ve AB hava taşımacılığı pazarında adil bir rekabet ortamı sağlamak. SAF kullanımının yaygınlaştırılmasıyla havayolu taşımacılığı kaynaklı karbon salımının azaltılması hedefleniyor. Bu kapsamda SAF kullanımını etkileyen iki önemli faktörün düşük arz ve fosil yakıtlara oranla yüksek fiyatlar olduğu ortaya kondu.
Tüzük, yakıt tedarikçileri için bir karıştırma yükümlülüğü içeriyor. Buna göre, AB havalimanlarına sunulan havacılık yakıtı 2025’te yüzde 2’den başlayarak 2030’a kadar yüzde 6’ya ve 2050’ye kadar yüzde 70’e çıkacak şekilde SAF içermesi gerekiyor. 2030'dan itibaren yakıtların yüzde 1,2'sinin de sentetik yakıtlar olması gerekecek ve bu oran 2050'de yüzde 35'e çıkacak.
Avrupa Birliği havalimanlarından uçan tüm havayolları için, ilgili havaalanında bir sonraki uçuş için yakıtının yüzde 90’ını tüketme zorunluluğu getirildi. Bu kriter, havayollarının AB dışındaki havalimanlarında uçaklara yakıt verilmesini önlemek için belirlendi.
9 Ekim 2023 tarihinde Konsey tarafından resmi olarak kabul edilmesinin ardından, yeni tüzük önümüzdeki haftalarda AB'nin resmi gazetesinde yayınlanacak ve 1 Ocak 2024 tarihinden itibaren geçerli olacak.