İstanbul’da
gümrüklerdeki yoğunluğu azaltmak için Muratbey’de başlatılan 7/24 çalışma
uygulaması yaygınlaştırılacak. Atatürk Havalimanı Gümrük Müdürlüğü de benzeri
çalışmalar tamamlandıktan sonra 7 gün 24 saat çalışacak.
İstanbul Ticaret Gazetesi’nin haberine göre, İstanbul gümrüklerinde, yoğunluğu azaltmak için çeşitli iyileştirme düzenlemeleri yapılıyor. Bu kapsamda, Muratbey Gümrük Müdürlüğü lojistik sektöründe hizmet veren paydaşları rahatlatmak amacıyla 2019 yılında 7 gün 24 saat çalışma esasına geçmişti. Aynı düzenlemenin Atatürk Havalimanı Gümrük Müdürlüğü için de geçerli olması için çalışmalar hızlandırıldı. Prosedürlerin tamamlanmasının ardından söz konusu müdürlük de İstanbul lojistik sektörünün yoğunluğuna nefes aldıracak.
İstanbul Gümrük Müdürlüğü’ne bağlı noktalarda Türkiye’nin dış ticaretini oluşturan malların büyük bölümünün işlemleri yapılıyor. 2023 Ocak-Ekim döneminde İstanbul Bölge Müdürlüğü bağlantı noktalarında Türkiye ihracat ve ithalatının ortalama yüzde 35’ini kapsayan işlem gerçekleştirildi. Yurt genelindeki gümrük beyannamelerinin yüzde 50’sini İstanbul’daki bağlantı noktaları yüklendi. Bağlantı idarelerinde 1.7 milyon konteyner, 8 milyon gemi, 413 bin 300 uçağa ait işlem gerçekleştirildi.
Türkiye ve İstanbul lojistik performansına dair bu analizler, İstanbul Ticaret Odası Lojistik Hizmetler Meslek Komitesi tarafından gerçekleştirilen sektörel toplantıda ele alındı. İTO Yönetim Kurulu Üyesi Salih Sami Atılgan’ın başkanlık yaptığı toplantıya, sektör temsilcilerinin yanı sıra İstanbul Gümrük ve Dış Ticaret Bölge Müdürü Hayrettin Yıldırım başkanlığında gümrük bölge müdürleri de katıldı.
Toplantıda konuşan İstanbul Gümrük ve Dış Ticaret Bölge Müdürü Hayrettin Yıldırım, Türkiye yüzyılı için lojistik hizmetler sektörünün çok önemli bir marka değeri olduğunu ifade etti. Yıldırım, “Küreselleşen ve artan rekabet ortamında uluslararası lojistik sektörü her geçen gün önem kazanıyor. Ülkemizin konumunu avantajlı hale getirmek bizim elimizde. Bizler 3 bin 698 personelimizle bu amaca hizmet etmeye, Türkiye’nin lojistik performansını iyileştirmeye çalışıyoruz” dedi.
İTO Lojistik Hizmetler Meslek Komitesi Başkanı ve Meclis Üyesi Nagihan Soylu da İstanbul gümrüklerinde yaşanan sorunların çözümü için sahada olduklarını ifade etti. Soylu, şunları söyledi: “Bölge müdürümüz de bu konuda bizlere destek olmak için üstün gayret sarf ediyor. Lojistik performansın artması için paydaşlarla sürekli irtibat halinde olmalıyız. Dünya Bankası’nın lojistik performans endeksinde ilk 10’da yer almak için çaba sarf etmeliyiz. Böyle toplantıların buna hizmet edeceğine inanıyorum.”
Sektörün Sorunları
Toplantıda, İTO Lojistik Hizmetler Meslek Komitesi Meclis Üyesi Caner Tan, sorunları şu şekilde özetledi:
* Ortak transit rejimi kapsamında açılmış transit beyanı ile gelen eşyada varış gümrüğü değişikliği talebine olumsuz yaklaşımlar.
* Mahrece iade veya transit yüklerinin en son alınması.
* Transit süre aşımı cezalarının yazılması.
* İstanbul Gümrük ve Dış Ticaret Bölge Müdürlüğü bağlantısında fazla mesai ve yolluk uygulamalarında farklılıklar olması.
* Kilo farkları nedeniyle kantar sonrası düzeltme işlemlerinin çok uzun sürmesi.