Fatih Şener Kota/Vize Sorunlarını ve Türkiye’nin Transit Kanalı Olmasını Değerlendirdi
UND Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Fatih Şener katıldığı bir televizyon programında lojistik sektörünün sorunlarını değerlendirdi.
Türkiye’nin ticari partnerlerinde Avrupa Birliğinin ilk sırada geldiğine dikkat çeken Şener serbest ticaret hakkının olduğunu ancak bu serbest taşınacak olan mallarla ilgili bir takım sıkıntılar olduğuna işaret etti.
Şener, Gümrük Birliği tesis edilirken lojistik konusunun unutulmuş bir konu olduğunu belirterek Avrupa’ya ulaşım konusunda kota sorunları ve sürücüler için vize ve serbest dolaşım sıkıntılarının lojistik sektörünün ana gündem maddeleri olduğunu söyledi.
Gümrük birliğine konu olan, serbest dolaşım hakkı olan malların taşınmasının kotalardan bağımsız hale getirilmesi gerektiğini aktaran Şener, AB ülkeleri ile ticaretin arttığını ancak kotaların artmadığını, artsa bile ticaretin artış oranının gerisinde kaldığını ifade etti.
Avrupa’da milyonlarca tır dolaşımdayken Türkiye’nin batıya giden sadece 25 bin ticari aracı olduğunu belirten Şener çevresel kaygıların dışında batı dünyasının bunu sanki ticareti kısıtlamanın bir aracı olarak kullandığını vurguladı. Örneğin Avusturya’da boş tırlar için herhangi bir izin belgesi istenmediğinin altını çizen Şener sadece dolu tırlara izin belgesi sorulmasının bu durumun çevre faktörlerinden kaynaklanmadığı, serbest dolaşımla alakalı olduğunu belirtti.
Vize konusuna da değinen Şener uygun şekilde çalışan, daha önce gerçekleştirdiği ülke giriş çıkışlarıyla ilgili hiçbir sıkıntısı olmayan tır sürücülerine bile vize için ret kararı çıktığını belirtti. Vize için randevu verilmemesinin ve 6 ayda bir yeniden vize istenmesinin sektörü sıkıntıya soktuğunu anlatan Şener, hava ve gemi adamlarının vizeye tabi olmadan farklı bir kartla seyahat ettiklerini aktardı. Siyasi gündemin de etkisiyle dönem dönem bu sıkıntıların yaşandığını ifade eden Şener Türk lojistikçilerin engellenmesiyle bu alanda oluşan boşluğun AB üyesi ülkelere ait filoların doldurduğunu ifade etti.
Transit taşımanın önemine işaret eden Şener Ukrayna ve Rusya arasında başlayan krizden sonra ambargolara rağmen Rusya’ya mal satmak isteyen Avrupa’nın ve Avrupa’ya mal satmak isteyen Rusların önce Türkiye’yi bir aktarma noktası olarak kullandıklarını bu taşıma işlemlerini de Türk taşımacılarının yaptığını aktardı. Şener daha sonra Rusya’ya yönelik ambargoların ve bu ambargoların takibinin sıkılaşması sonucunda batının Rusya’nın da dahil olduğu Asya Ekonomik Bölgesi ülkelerine yöneldiğini ifade etti.
Avrupa’nın Türkiye’yi Asya ila bağlantı kurmak için transit kanalı olması konusunda desteklediğini söyleyen Şener, Türkiye’nin batıdaki hareket kabiliyetini artırabilmesi durumunda bu durumu fırsata çevirebileceğini aktardı. Türkiye’nin bölgesel güvenlik sorunlarından en ağır etkilenen ülkelerden biri olduğunu söyleyen Şener son olarak lojistik sektörünün ülkeye döviz kazandıran stratejik bir alan olduğuna işaret ederek bu sektörün rekabet gücünü yüksek tutmanın önemine işaret etti.