Kazakistan, Avrasya Transit Taşımacılığında Önemli Bir Merkez Olma Yolunda İlerliyor
19 Aralık 2023

Kazakistan, Avrasya Transit Taşımacılığında Önemli Bir Merkez Olma Yolunda İlerliyor

Avrasya Kalkınma Bankası'nın Avrasya Altyapı İzleme Raporuna göre, Kazakistan 2023 senesinin ilk on ayında transit taşımacılık faaliyetlerinde yüzde 19'luk artış kaydetti. 

Avrasya Kalkınma Bankasının (EDB) verilerine göre bahsi geçen dönemde toplam transit trafik hacmi 22,5 milyon tona ulaştı ve Kazakistan konteyner taşımacılığı da yüzde 15 seviyesinde artış kaydetti. Ülkenin ulaşım/lojistik altyapısının kritik unsuru demiryollarının kapasitesi ise toplam kargo taşımacılığında yüzde 3 artışla 246 milyon tona ulaştı. Eş zamanlı olarak Kuryk limanı kargo elleçleme faaliyetlerinde de yüzde 15'lik artış kaydedildiği belirtildi.

Önümüzdeki dönemde Kazakistan'ın Orta Asya transit taşımacılığında kritik bir oyuncu olarak konumunu sağlamlaştırmaya yönelik planları mevcut bulunuyor. EDB'ye göre, Kazakistan 2029 yılına kadar hem Batı-Doğu hem de Kuzey-Güney yönündeki transit taşımacılık kapasitesini 35 milyon tona çıkarmayı hedefliyor.

Trans-Hazar Uluslararası Taşımacılık Rotası (TITR)nda işlem gören kargo miktarının 2030 yılına kadar on kat artarak 20 milyon ton seviyesine ulaşması öngörülüyor.

Avrasya Kalkınma Bankasına göre Kazakistan Cumhuriyeti devleti söz konusu hedeflere ulaşmak adına kapsamlı bir altyapı geliştirme programı üzerinde çalışıyor. Bu bağlamda, toplamda 1.300 kilometre yeni demiryolu hattı ve 20 adet istasyon inşa edileceği bilgisi iletildi. İlave olarak, 11.000 kilometrelik mevcut Kazakistan demiryolu hattının da kapsamlı onarımlardan geçmesine ilişkin çalışmalar yapılmakta. Bu genişletilmiş/güçlendirilmiş demiryolu ağı sistemine işlevsellik kazandırmak adına 550 adet lokomotifin satın alınması kapsamında planlamalar olduğu hususu da dile getirilmekte.

Yine, Hazar Denizi'ndeki liman altyapısının da geliştirilerek toplam kapasitenin 21 milyon tondan 30 milyon tona çıkarılması planlanıyor. Bu girişimlerin deniz ve kara yolları arasında bağlantıların kurulmasını kolaylaştıracağı ve Kazakistan’ın deniz taşımacılığındaki imkân ve kabiliyetlerine katkı sağlayacağı değerlendiriliyor.