UTİKAD, lojistik sektörünün 2023 yılı değerlendirmelerini, dernek
faaliyetlerini, taşımacılık istatistiklerini ve 2024 yılı öngörülerini düzenlediği
basın toplantısında paylaştı.
Basın toplantısına UTİKAD Yönetim Kurulu Başkanı Bilgehan Engin, Başkan Yardımcıları Ayşem Ulusoy, Barış Dillioğlu, Yönetim Kurulu Üyeleri Arkın Obdan, Serkan Eren, Serdar Ayırtman, Esen Öz Tekayak, Tolgahan Bulut, Yüksel Kahraman, Murat Gümüşlüol, Cumhur Erzurumluoğlu, İbrahim Halil Delgezenli, Devrim Fırat, Ayfer Vurgun, Özgecan Er Çevlik ve Adem Güler, FIATA Başkanı Turgut Erkeskin, UTİKAD Genel Müdürü Alperen Güler, UTİKAD İcra Kurulu Üyeleri ve basın mensupları katılım sağladı.
“Doğal Afetler ve Jeopolitik Riskler Lojistik Sektörünü Doğrudan Etkiliyor”
Başkan Bilgehan Engin, 2023 yılının lojistik sektörü için önemli gelişmelere sahne olduğunu belirtirken, 6 Şubat’ta yaşanan deprem felaketi sonrasında lojistik koordinasyon faaliyetlerinin öneminin bir kez daha arttığını vurguladı. Ayrıca, devam eden Rusya-Ukrayna savaşı ve yılın son çeyreğinde başlayan İsrail-Filistin çatışmasının sektöre olumsuz etkilerine de değinen Engin jeopolitik krizlerin sektörü daha dayanıklı kılacak tedbirler almaya sevk ettiğini vurguladı.
“Süveyş Kanalındaki Kriz Navlunlar Üzerinde Etkili Oluyor”
2023 yılında ortaya çıkan Kızıldeniz'deki güvenlik endişeleri sonrasında deniz taşımacılığı şirketlerinin Süveyş Kanalı'ndan geçişlerini durdurması ve sevkiyat rotalarını değiştirmesiyle ilgili yaşanan krizin navlun maliyetlerini ve teslimat sürelerini artırdığını söyleyen Başkan Engin, UTİKAD'ın süreci yakından takip ettiğini belirterek konuya ilişkin tarafları bilgilendirmek amacıyla paylaşımlara devam edeceklerini belirtti.
Sektörün 2024 Yılı Beklentileri
2024 yılına ilişkin beklentileri değerlendiren Başkan Engin, "Sektörümüzün geleceğine dair öngörülerimize göre, 2024 yılında daha etkin ve sürdürülebilir lojistik çözümleri sunmaya odaklanarak, küresel gelişmeleri yakından takip ederek sektörümüzü en iyi şekilde temsil etmeye devam edeceğiz" şeklinde konuştu.
- Sektördeki Ara Eleman Sorununun Giderilmesi,
- Ülkemiz Üzerinden Geçen Transit Taşımacılığın Geliştirilmesi,
- Demiryolu Yük Taşımacılığında Altyapı Yatırımlarının Artırılması,
- Karayolu Taşımacılığında Şoförler İçin Vize Alım Süreçlerinin İyileştirilmesi,
- Geçiş Belgesi Kotalarının Artırılması,
- Sürücü Eksikliğinin Giderilmesi İçin Çalışmalar Yapılması,
- Denizyolu Konteyner Taşımacılığında Rekabetin Canlandırılması,
- ICS2 Aşama 3 İçin Sektörün ve Kamu Kurumlarının Hazırlıklı Olması,
- Taşıma İşleri Organizatörlüğü Yönetmeliği Başta Olmak Üzere Uluslararası Yük Taşımacılığı Kurallarını Belirleyen Mevzuatın Sektörle Uyumlu Hale Gelmesi,
- Avrupa Yeşil Mutabakatına Uyum Çerçevesinde Kamu İdaresi Tarafından Taşımacılık Sektörüne Destek ve Teşviklerin Sağlanması,
- Yeşil Lojistik Belgesi Başvuru Süreçlerinin Düzenlenmesi,
- E-Ticaretin Gelişimi İçin Vergilerde Düzenleme Yapılması,
- İstanbul Dışındaki Havalimanlarının ETGB’ye Hazır Hale Getirilmesi
“Türkiye Yeni Planlanan Ticaret Koridorlarında Mutlaka Yer Almalı”
6 Ekim 2023 tarihinde yapılan FIATA Genel Kurul Toplantısı’nda FIATA Başkanı seçilen UTİKAD Eski Başkanı Turgut Erkeskin, UTİKAD’ın özellikle deprem döneminde yaptığı çalışmalara dikkat çekti. FIATA Başkanlığı görevini devraldığı Ekim ayından bu yana Türkiye’de iki önemli FIATA etkinliğini gerçekleştirdiklerini, Türkiye’nin konumunun demiryolu ve karayolu için oldukça değerli olduğunu dünyaya göstermek açısından bu toplantıların önemini vurguladı.
Turgut Erkeskin konuşmasında, “Dünya Bankası’nın açıklamalarına göre son 5 yılda, son 30 yılın en yavaş büyümesi gerçekleşti. 2024’te de %2,4 oranında bir büyüme öngörülüyor. Bu öngörünün arkasında jeopolitik gerçekler, iklim gerçekleri ve ekonomik gerçekler bulunuyor.” dedi.
Dünyanın tek merkezli bir yapıdan giderek çok merkezliliğine doğru evrildiğinin altını çizerek ülkelerin farklı yerlerden tedariklerini gerçekleştirmelerini lojistik açıdan olumlu olarak değerlendiren Erkeskin, farklı güzergahların, yeni rotaların lojistik sektörü için değerlendirilmesi gereken bir fırsat olduğunu ve Türkiye’nin yeni planlanan ticaret koridorlarında mutlaka yer alması gerektiğini belirtti.
Erkeskin, Türkiye’nin Orta Koridor’da mutlaka etkin olarak yer alması gerektiğini, bu sayede küçük ve orta ölçekli şirketlerin dahi rekabetçiliklerini artıracaklarını, bu doğrultuda maliyetlerin düşeceğini, altyapı için Orta Koridor’un bağlantılı olduğu diğer ülkelerle de görüşmeler yapılmasını, Türkiye’nin mutlaka özel sektör girişimlerini desteklemesi gerektiğini, serbest rekabet ortamının tesis edilmesinin önemli olduğunu vurguladı.
“Freıght Pay Uygulamasının Pilot Çalışmalarını Türkiye’de Yapacağız”
Turgut Erkeskin, gündem değerlendirmelerinin ardından FIATA’nın gündeminde olan konular için şöyle bahsetti: “FIATA olarak özellikle Orta Koridor’un dijitalleştirilmesi, sınır geçişlerinin hızlandırılması gibi çalışmalarımız bulunuyor. Ayrıca Türkiye’yi dahil edeceğimiz bir pilot projemiz olacak. Özellikle uluslararası küçük tutardaki ödemelerde süreyi kısaltmak ve maliyetleri azaltmak için hazırladığımız Freight Pay ürünümüzün pilot uygulamasını FIATA-UTİKAD iş birliğiyle Türkiye’de gerçekleştirmek istiyoruz. Taşıma işleri organizatörlerinin bu ürünümüze ilgi göstermesi bizler için oldukça önemli.” dedi.