18 Nisan’da, Avrupa
Parlamentosu’nun, Aralık 2022'de Avrupa Birliği kurumları arasında, üzerinde
anlaşmaya varılan AB karbon piyasası reformunu oylaması planlanıyor.
Yasa taslağına göre, blok genelinde 2027'den itibaren Binalar ve Karayolu Taşımacılığı için ikinci bir Emisyon Ticaret Sistemi (ETS) başlayacak ve bu sistem ısınma ve ulaşım için kullanılan fosil yakıtların fiyatlarını artıracak. Yasa, en yoksul hane halkları üzerindeki etkiyi hafifletmeyi amaçlayan 87 milyar avroluk yeni bir Sosyal İklim Fonu ile birlikte gelecek.
AB kurumları, yeni karbon fiyatını, 1 litre benzin başına 10 sent ve 1 litre dizel yakıt başına 12 sentlik bir ek fiyata eşit olan CO2 (karbondioksit) emisyonunun, tonu başına maksimum 45 avro ile sınırlamayı hedefliyor. Ancak uzmanlar, yasada yer alan fiyat düşürme mekanizmasının fiyatın yükselmeyeceğini garanti edemediği için bu fiyatın aşılabileceğini belirtiyor. Değerlendirmelere göre, ek fiyat istikrarı mekanizmasının, karbon fiyatının bu seviyenin üzerine çıkmayacağını garanti edebileceği söylenemez.
AB milletvekili ve AB'nin karbon piyasası reformunun baş müzakerecisi Peter Liese, 45 avro sınırının aşılamaz bir fiyat sınırı olmadığını kabul etti. CO2'nin tonu başına 45 avroyu aşmama amacının da yazılı hale getirildiğini, ancak ilgili mekanizmanın bunu garanti edemediği belirtiliyor. Uygulamada, 1 ton CO2 başına 45 avronun üzerindeki bir piyasa fiyatının, arzı (tahsisat miktarı) taleple daha iyi hizalamak için karbon piyasasında, piyasa istikrar rezervinden ek tahsisatların serbest bırakılmasını tetikleyeceği öngörülüyor. Bununla birlikte, planın kapsadığı yıllık toplam emisyon miktarı yaklaşık 1.000 milyon ton CO2 iken, yalnızca 20 milyon ek sertifikanın yayınlanacağı göz önüne alındığında, yukarı yönlü bir baskının olmasının, karbon fiyatlarını kesin olarak düşürmeyeceği görüşü vurgulandı.