Almanya Federal Ulaştırma Bakanı Volker Wissing (FDP),
AB'nin Çinli elektrikli araba üreticilerine karşı almak istediği cezalandırıcı
tarifelere Alman ekonomisine büyük zarar verebileceği uyarısında bulunarak
karşı çıkıyor.
Almanya Ulaştırma Bakanı Volker Wissing (FDP), Çin elektrikli otomobillerine yönelik olası koruyucu gümrük vergileri tartışmasında AB Komisyonu Başkanı Ursula von der Leyen'e karşı net bir tavır aldı. Augsburger Allgemeine'e konuşan Wissing, "Prensip olarak, pazar engelleri koymayı pek düşünmüyorum. Pekin ile bir ticaret savaşı hızla yayılabilir ve diğer sektörlere de sıçrayarak Alman ekonomisine zarar verebilir." dedi.
Von der Leyen Çin'i, ürünlerini Avrupa pazarına giderek daha fazla sunan otomobil üreticilerini sübvanse etmekle suçlamıştı. Bu nedenle piyasadaki çarpıklıklar nedeniyle bir rekabet soruşturması başlatıldığını duyurmuştu. Von der Leyen Eylül ayı ortasında Strazburg'da yaptığı konuşmasında güneş enerjisi sektörüyle ilgili daha önceki deneyimlere atıfta bulunmuştu: "Çin'in haksız ticaret uygulamalarının güneş enerjisi sektörümüzü nasıl etkilediğini unutmadık. Pek çok genç şirket, yüksek oranda sübvanse edilen Çinli rakipleri tarafından sıkıştırıldı."
Çin'in kendi üreticilerini haksız uygulamalarla desteklediği doğrulanırsa, Çin otomobilleri için koruyucu tarifeler bunun sonucu olabilir.
Wissing, bu tarz politikalarının zincirleme bir reaksiyona yol açtığını söyledi. "Elektrikli araçlarımızı rekabetçi bir şekilde ürettiğimizden emin olmalıyız- hem Almanya ve dünya pazarları için. Bugün arabalar mühürleniyor, yarın kimyasal ürünler ve her bir adım kendi içinde dünyayı daha da fakirleştiriyor." diye konuştu.
Wissing karşılıklı bağımlılıklara ilişkin olarak şunları söyledi: "Sadece küresel piyasalardaki uluslararası ticaret refah artışı yaratır. Ve hepsinden önemlisi istikrar da yaratır çünkü karşılıklı ticaret bağımlılıklara dayanır ve bu bağımlılıklar jeopolitik istikrara katkıda bulunur." Ulaştırma Bakanı ayrıca elektrikli otomobillerin satın alınmasına yönelik devlet sübvansiyonlarının kaldırılmasından yana konuştu: "Elektrikli otomobiller için daha düşük fiyatları kalıcı satın alma sübvansiyonlarıyla değil, rekabet yoluyla elde edeceğiz."
Fransa, otomobil şirketleri Stellantis ve Renault ile AB Komisyonu'nun bu girişiminin arkasındaki itici güç olarak görülüyor. Buna ek olarak, elektrikli otomobil sübvansiyonları kısa bir süre önce, otomobil üretimi sırasındaki CO₂ emisyonları ve uzun nakliye yolları nedeniyle Asyalı üreticileri dezavantajlı duruma düşürecek kriterlere bağlandı.
Çin olumsuz sonuçlarla tehdit ediyor
Çin, von der Leyen'in soruşturma duyurusuna öfkeyle tepki göstermişti. Pekin'deki hükümet, soruşturmanın Avrupa sanayisini korumayı amaçladığını düşünüyor. Çin Ticaret Bakanlığı, önlemin ortak ekonomik ve ticari ilişkiler üzerinde de olumsuz bir etkisi olacağını söyledi.
Konuya ilişkin olarak Çin'de çok sayıda araç satan Alman otomobil endüstrisi de ticaret engellerine karşı tavır alıyor. Endüstri Birliği VDA'ya göre Brüksel ve Berlin'deki politikacılar her şeyden önce "dönüşümün başarılı olması için çerçeve koşulları yaratmalı". Ayrıca "Çin'den gelebilecek olası karşı tepkiler" de dikkate alınmalıdır.