Birleşmiş Milletler organı olan Uluslararası Denizcilik
Örgütü (International Maritime Organization-IMO) Temmuz 2023 ayında net sıfır
hedefine yönelik bir rota belirleyecek.
Gemi sahipleri, 2050 yılına kadar net sıfır karbon emisyonu hedefine ulaşmak için üye devletlerin daha istekli olarak açık bir yön belirlemelerini talep etti. Ancak Uluslararası Deniz Ticaret Odası (International Chamber of Shipping-ICS), hedeflerin bu sürecin sadece bir parçası olduğunu, hedefe ulaşmak için gerekli araçlara da sahip olunması gerektiğini savunuyor.
Uluslararası Deniz Ticaret Odası (ICS), IMO müzakerelerinin bir sonraki turuna detaylı ve iyi düşünülmüş öneriler sundu. Bu öneriler, deniz yakıtlarının Sera Gazı (Green House Gases-GHG) yoğunluğunu azaltmak için bir teknik önlem olarak Küresel Yakıt Standardının geliştirilmesini destekliyor. Hedef, 2030 yılına kadar yüzde 5 oranında bir azalma sağlamak ve 2030 yılından sonra bu standardın daha da güçlendirilmesi. Bu standardın pratikte işleyeceğinden emin olmak için sektör uzmanlarıyla birlikte geliştirildi.
ICS Genel Sekreter Yardımcısı Simon BENNETT; “Bir yakıt standardı tek başına başarılı olamaz. Dünyanın her yerinde işleyecek radikal bir ekonomik önlem tarafından desteklenmesi gerekiyor ki, düşük ve sıfır sera gazı emisyonlu yakıtların üretimini ve kullanımını teşvik ederek net sıfır hedefine hızlı geçiş sağlansın. Deniz taşımacılığı, hepimizin kullandığı malların taşınması için en karbon verimli yol olmaya devam etmektedir ve dünya ticaretinin yaklaşık yüzde 90’ı deniz yoluyla gerçekleşmektedir. Ancak verimli olmak, deniz taşımacılığının küresel karbon emisyonlarının yüzde 3’ünden sorumlu olmamızı engellemez. Hepimizin karbon salınımını azaltma konusunda bir rolü vardır.” açıklamasında bulundu.
ICS ve üyeleri, ülkelerin enerji üreticilerine ve deniz yakıtı tedarikçilerine yol gösteren net sıfır hedefi belirleyeceğine olan iyimserliklerini dile getiriyor. Bununla birlikte ICS, ülkelerin şimdi acilen alması gereken önlemler hakkında alınacak kararların çok daha önemli olduğunu savunuyor.
Simon BENNETT; “Gemi sahipleri, doğru şekilde yapılandırılırsa, geleneksel yakıt ile çok daha pahalı olan sıfır sera gazı emisyonlu yakıtlar arasındaki maliyet farkını azaltacak olan milyarlarca dolarlık küresel bir fona katkıda bulunmaya isteklidir. ICS’in “Fon ve Ödül” mekanizması, adil bir önlem olup aynı zamanda gelişmekte olan ülkelerin, gemi sahiplerinin katkılarıyla her yıl oluşacak milyarlarca doları kullanarak geleceğin altyapısını oluşturabileceği ve ilk adımları atmalarını teşvik edeceği bir önlem olarak hizmet edecektir. Sayıları giderek artan birçok ülke, bu sektör önerilerinin değerli olduğunu kabul etmektedir. Ancak denizcilik yakıtlarına ilave maliyetin ekonomilerine etkisinden endişe eden gelişmekte olan ülkelerin, bu IMO fonunun ortaya çıkaracağı fırsatı tanıyabilmesi için gereken adımların atılması gerekmektedir. Metanol, amonyak ve hidrojen gibi düşük ve sıfır sera gazı emisyonlu yakıtların fazla miktarlarda üretilmesi, sürdürülebilir biyoyakıtların ve sentetik yakıtların (yanı sıra karbon yakalama gibi yeni teknolojilerin geliştirilmesi) gerçek dünya düzenlemeleri ve anlamlı teşvikler gerektirecektir. Sadece yeni bir sera gazı azaltma hedefini benimsemek yeterli değildir. Bu yolculuğun anlamlı olması açısından varış noktasına ulaşmak için gereken araçlara sahip olmak önemlidir. Ülkelerin Temmuz 2023 ayında bir araya gelme ve sıfır emisyonlu geleceğe doğru net ve belirsiz olmayan bir rota çizme fırsatı var. Sektör, bu hedefe ulaşmak için gereken araçları sağlamıştır. Zorunlu bir yakıt standardı ve “Fon ve Ödül” önlemi, herkes için fırsatları ortaya çıkaracak ve hedefimize ulaşmamızı sağlayacaktır. Bir yolculuk, tek bir adımla başlar.” ifadeleriyle açıklamasını sonlandırdı.