Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Ulaştırma Hizmetleri
Düzenleme Genel Müdürlüğü, “Rusya Geçiş Belgeleri” hakkında bir yazı
yayımladı.
Yazıda, uluslararası karayolu taşımacılığı anlaşmaları ve bu anlaşmalara bağlı olarak imzalanan Protokoller kapsamında Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığınca sağlanan geçiş belgelerinin Türk taşımacılarına dağıtım işlemlerinin, Geçiş Belgesi Dağıtım Esasları Yönergesi (Yönerge) çerçevesinde yürütüldüğü anımsatıldı.
Yıl içinde gerçekleştirilen Kara Ulaştırması Karma Komisyon (KUKK) Toplantıları ile uluslararası taşımacılıkta yaşanan gelişmeler çerçevesinde belge dağıtımına ilişkin duyuruların ayrıca duyurulduğu ifade edildi.
Türkiye ile Rusya arasında uzun yıllar boyunca 9.000 adet ikili, 6.000 adet transit ve 1.500 adet 3. ülke geçiş belgesi teati edilirken 16 Mayıs 2022 tarihinde gerçekleştirilen Türk-Rus KUKK Toplantısı ile ikili geçiş belgesi sayısının 20.000'e, transit geçiş belgesi sayısının 35.000'e, 3. ülke (ikili ve 3. ülke taşımalarında geçerli tek-tip) geçiş belgesi sayısının ise 6.000 yükseltildiği belirtildi.
Rusya ikili geçiş belgelerinin önceki yıllarda aylık kullanıma açılırken Rusya tarafının kota artışı karşısında belgelerin üçer aylık dönemler halinde kullanıma açılması şartı üzerine bu hususun imzalanan Protokol'e derç edildiği, ayrıca, Rusya'ya yönelik taşımalarda yaşanan artış dikkate alınarak ikili geçiş belgelerinin tükenmesini müteakip, 1.000 adet tek-tip geçiş belgesinin de kullanıma açılmasının bildirildiği iletildi.
Öte yandan, afet bölgesindeki firmaların özellikle Rusya'ya taşıma gerçekleştirdiği dikkate alınarak, 06.02.2023 tarihinde Kahramanmaraş merkezli deprem sonrasında taşıma yapamayan ve mağdur olan firmaların ikili geçiş belgeleri tükendikten sonra da taşımalarına devam etmesi ve depremin getirdiği olumsuzluklar karşısında bölgenin ekonomisine katkı sağlanması amacıyla, olağanüstü hal kapsamında, olağan üstü hal süresi ile kısıtlı olmak kaydıyla, tek-tip geçiş belgelerinin söz konusu firmalara dağıtımına devam edilmesinin kararlaştırıldığı anımsatıldı.
Yönerge kapsamında Rusya tek-tip geçiş belgelerinin yüzde 25'inin beyana dayalı dönüş yükü belgesi şeklinde, her ay 125 adet olarak dağıtıldığı, buna göre, 2023 yılı için 1.500 adet tek-tip geçiş belgesinden toplam 375 adet belgenin ilk 3 aylık dönemde kullanıma açıldığı aktarıldı. Bu belgelerden sadece 49 adedinin kullanılmış olarak iade edildiği görüldüğünden, afet bölgesindeki firmalara kullanıma açılacağı bildirilen geçiş belgelerinin muhafaza edilerek, beyana dayalı belgelerden tahsis işleminin gerçekleştirildiği ifade edildi.
Bu kapsamda afet bölgesindeki firmalarca alınan belge sayısının 9 olduğu, bununla birlikte, Rusya'ya yönelik taşımalardaki artış, beyana dayalı tek-tip geçiş belgelerinin kullanım sayıları, Uluslararası Nakliyeciler Derneğinin yazısı ile firmalardan gelen talepler dikkate alınarak;
Rusya ikili geçiş belgelerinin dağıtımına devam edilmesi,
Türkiye’yi transit geçme şartı ile dağıtımı devam eden bakiye Rusya tek-tip geçiş belgelerinin II. (Nisan-Haziran), III. (Temmuz-Eylül) ve IV. (Ekim-Aralık) dönemlerde de, ikili geçiş belgelerinin tükenmesine müteakip her dönem için 1.000 adet olmak üzere ikili taşımalar için kullanıma açılması,
Dönüş yükü kapsamında her ay 125 adet olarak kullanıma açılan beyana dayalı tek-tip geçiş belgelerinin, II. Dönem ikili geçiş belgeleri 31 Mart 2023 tarihi itibariyle genel kullanıma açılıncaya kadar, 24.03.2023 tarihi itibariyle genel kullanıma açılması, bakiye tek-tip geçiş belgelerinin ise eşit sayıda II., III. ve IV. Dönem geçiş belgelerine ilave edilerek diğer tek-tip geçiş belgeleri ile birlikte dağıtılması,
500 adet tektip geçiş belgesinin ise Türkiye üzerinden transit geçilerek yapılacak 3. ülke taşımaları ile millileşmemiş yükler için yapılan taşımalarda taşımacılara dağıtımına devam edilmesinin Yönerge'nin 6’ncı maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi ile 22 nci maddesinin üçüncü fıkrası gereğince uygun görüldüğü bildirildi.
Ayrıca 2023 yılı için Rusya ikili ve tek-tip belgelerinin tamamının belirtildiği üzere kullanıma açılacağından Rusya'ya yönelik taşıma yapan firmaların planlamalarını buna göre yapmaları gerektiği belirtildi.
İlgili yazı için tıklayınız.