Sarp Sınır Kapısında Taşıt Akışının Hızlandırılması İçin Alınacak Tedbirler
06 Nisan 2023

Sarp Sınır Kapısında Taşıt Akışının Hızlandırılması İçin Alınacak Tedbirler

Ticaret Bakanlığı Kaçkar Gümrük ve Dış Ticaret Bölge Müdürlüğü Sarp Gümrük Müdürlüğü, “Sarp Sınır Kapısında Taşıt Akışının Hızlandırılması İçin Alınacak Tedbirler” hakkında bir yazı yayınladı.

Yazıda, Sarp Sınır Kapısının karayolu taşımacılığında Türkiye'nin Gürcistan'a açılan en büyük kapısı olmakla beraber, yaya yolcu bakımından da dünyanın 2 inci büyük sınır kapısı olduğu belirtildi.

Yazıda devamla, Sarp Sınır Kapısında taşıt akışının hızlanmasına yönelik Kaçkar Gümrük ve Dış Ticaret Bölge Müdürlüğü ve Sarp Gümrük Müdürlüğü ile ilgili kuruluşlar nezdinde girişimde bulunularak gerçekleştirilen faaliyetlere yer verildi:

1- Veteriner Hizmetleri: Veteriner Sınır Kontrol Noktasının 7 gün 24 saat esasına görev yapması sağlanarak kontrole tabi taşıtların 21:00 ila 09.00 saatlerinde veteriner kontrolü için sahada beklemelerinin önüne geçildi.

2- Sigorta Hizmetleri: UMAT firmasının 2 olan personel sayısı 3’e çıkartılarak (yakın zamanda 4’e çıkması planlanmakta) taşıtların sigorta işlemlerinden kaynaklanan gecikmelerin büyük ölçüde önüne geçildi.

3- Pasaport Kayıt İşlemleri: Çıkış sahamızın ilk giriş noktasında ticari taşıtların pasaport kayıt çıkış işlemleri de ikmal edilmeye başlanması sonucu tescil peronlarında pasaport polisinin eksikliğinden kaynaklanan gecikmelerin önüne geçildi.

5- Sahanın Fiziki Şartlarının İyileştirilmesi: Adli ve/veya idari takibata konu taşıtların önemli bir kısmı Kemalpaşa ilçesindeki geçici depolama yerine nakli sağlanarak sahada taşıtların giriş ve çıkış akışının kolaylaştırması geçildi.

6- Vezne İşlemleri: Çıkış sahamızın ilk giriş noktasında PTS kaydının yapıldığı nöbet noktasındaki personele BİLGE sisteminde yetki verilerek trafik para cezaları/yol geçiş ücretlerinin sorgulanması suretiyle, ticari taşıtın tescil peronuna gelmeden önce ödenmesine imkân sağlanarak tescil peronunda ticari taşıtların beklemesinin önüne geçildi.

7- Faturalı Çıkışlar: 22.11.2022 tarihi itibariyle Sarp Sınır Kapısında yaşanan yoğunlukların önüne geçilmesi için bedelsiz olarak addedilen TIR/kamyon ile taşınan faturalı işlem muhteviyatı taşıtlar işlemleri sonlandırılarak belirtilen tarihte Hopa Gümrük Müdürlüğünden ikmal edilmeye başlandı.

Söz konusu faaliyetler kapsamında yapılan iyileştirmeler ve düzenlemelere ilaveten gümrük personelinin özverili bir şekilde çalışması sonucu 2022 yılında günlük ortalama giriş yönünde 419 ve çıkış yönünde 580 olan TIR sayısı, 2023 mart ayında giriş yönünde 467 ve çıkış yönünde ise 644'e ulaşarak Sarp Sınır Kapısında ticari taşıt akışı çok önemli ölçüde artırıldığı, ancak hali hazırda taşıt akışını olumsuz yönde etkilemesi bakımından, en önemli faktörün gümrük sahasının fiziki ve teknik altyapısının yetersiz oluşundan bir başka ifade ile ticari taşıtlar için yeterli park alanının bulunmamasından kaynaklandığı vurgulandı.

Bu bakımdan, Sarp Sınır Kapısında hem giriş hem de çıkış yönünde aşağıda maddeler halinde sunulan nedenlerden ötürü ticari taşıtların bekleme yaparak gümrük sahasını tıkamamasının elzem olduğu ifade edildi.

1) Yurt Dışına Çıkış Yönünde; Gürcistan Gümrük İdaresi tarafından taşıt sürücüleri ve taşıyıcı firmalardan kaynaklı olarak çok sayıda taşıta geri dönüş verilmesi:

- Taşıt sürücülerin; yeni tip ehliyet/kimlik olmaması ve/veya taşıdığı yüke göre ADR (yanıcı) ehliyeti bulunmaması ya da süresi dolan pasaport ve vize sorunları,

- Taşıyıcı firmaların; GTİP kodu bulunmayan CMR veya ticari fatura ile ile geçiş yapmak istemesi,

- Rusya’ya uygulan ekonomik yaptırımlar kapsamındaki eşyaların, elektronik ortamda teyit alınabilen menşe sertifikası olmaması ya da dozvola ( geçiş belgesi) bulunmaması. (Bu şekilde, Gürcistan’dan gümrük sahasına ortalama 15 civarı taşıt geriş dönüş yapmaktadır.)

2)Türkiye'ye Giriş Yönünde ise; taşıt sürücüleri, taşıyıcı firmalar ve iş takipçilerinden kaynaklanan sorunlar;

- Taşıt sürücülerin; vekaletinin ve araçların geçerli sigortasının olmaması,

- Taşıyıcı firmaların; NCTS Programında ön beyanı (LR) bulunmaması,

- Konteynerler için konteyner takip programına tescil veri girişi yapmaması,

- TIR Karneleri için ise ön beyan yapmadan, taşıdığı yüke ve/veya taşıtın nevine göre özel yük taşıma belgesi olmadan ya da eksik evrakla (geçiş belgesi, yetersiz teminat, bitki ve sağlık sertifikası vb.) ülkemize giriş yapması,

- Veteriner kontrolüne tabi eşya yüklü taşıtların, mesai saatleri dışında artırımlı ücret üzerinden kontrollerine yaptırmayarak, gümrük sahasında normal mesai saatlerine beklemesi,

- İş takipçilerinin büyük çoğunluğun mesai saatleri dışında işlem yapmayarak sürücüleri bekletmesi. (Bu şekilde, gümrük sahasına giriş yapan taşıtların yüzde 90’ının ilk bir saatte, yüzde 70’inin ilk 6 saate gümrük işlemi bitirilemiyor.)

Bu itibarla, gümrük sahasını kullanarak yurt dışına çıkış yapacak olan ticari taşıtların Gürcistan'dan tekrar geri dönüş yapmaması için sürücülerinin yeni tip ehliyet/kimliklerin ve yanıcı yük taşıyorsa ADR (yanıcı) ehliyetini yanında bulundurması, geçiş belgelerinin (dozvola ve Ubak), Rusya’ya uygulan ekonomik yaptırımlar kapsamındaki eşyalar için elektronik ortamda teyit alınabilen menşe sertifikaları ile GTİP kodu bulunan CMR veya ticari faturaların (herhangi birinde GTİP kodu bulunması yeterli) mutlak suretle Gürcistan gümrük idarelerine ibraz edilmek üzere transit beyannamesine eklenmesi,

Gümrük sahasını kullanarak Türkiye’ye giriş yapacak ticari taşıtların ise sürücülerinin vekaletnamelerin ve trafik sigortalarını yanında bulundurmaları, NCTS/TIR Takip Programında ön beyan yapılmadan, taşıtın nevine göre özel yük taşıma belgesi olmadan ya da eksik evrakla (geçiş belgesi, yetersiz teminat, bitki ve sağlık sertifikası vb.) ülkemize giriş yapılmaması, Özellikle, söz konusu eksik evrakın TIR parklarında tamamlamasının önem arz ettiği bildirildi.

İlgili yazı için tıklayınız.