Süveyş Kanalı’ndan Geçişler Askıya Alınıyor! Gemiler Rotalarını Ümit Burnu’na Çevirdi
03 Ocak 2024

Süveyş Kanalı’ndan Geçişler Askıya Alınıyor! Gemiler Rotalarını Ümit Burnu’na Çevirdi

Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği (UTİKAD), Süveyş Kanalı geçişlerine ilişkin duyuru yayınladı.

Kızıldeniz’deki güvenlik endişeleri ve Ortadoğu coğrafyasındaki gelişmeler sebebiyle dünyanın önde gelen armatörleri Süveyş Kanalı’ndan geçişlerini askıya alarak rotalarını Ümit Burnu olarak güncelledi. Bu durum kalkış ve varış limanlarına göre transit sürelerini 3-4 hafta uzatıyor.

Mevcut durumda CMA-CGM, Ever Green, Hapag-Lloyd, HMM, Maersk, MSC, ONE, Yang Ming ve ZIM’in Asya-Avrupa arasındaki servislerini Ümit Burnu’ndan geçerek vermeye devam ettiği biliniyor. Hatların çeşitli güvenlik önemleri alarak Süveyş Kanalı’ndan geçmeye yönelik çalışmaları bulunmakla birlikte kesinlik kazanan bir sefer bilgisi bulunmuyor.

Rotanın Ümit Burnu'na çevrilmesi gemilerin daha fazla yol kat etmesine, bu durum da maliyetlerin artmasına, teslimat süresinin uzamasına sebebiyet verebilecek. Şirketler daha yüksek fiyatlara hazırlanmak zorunda kalırken, daha yüksek sigorta maliyetleri ile de karşı karşıya kalabilecek.

Rota değişikliği sebebiyle armatörlerin yoldaki veya yeni yıl itibarıyla yapılacak ithalat ve ihracat yüklemelerinde force majeure sebebiyle "Red Sea Charge", "Contingency Adjustment Charge", "War Risk Surcharge" ve "Operation Recovery Cost" adları altında ek ücretler uygulayabileceklerine yönelik açıklamalar yapılıyor. Katedilen mesafenin artış göstermesi sebebiyle Uzakdoğu navlunlarında önemli ortanda artış gözlemleniyor.

Gemilerin uğrak limanları ve rotaları anlık olarak değişiklik gösterebildiğinden yüklemelerde sorun yaşanmaması için armatörler ve acenteler ile sürekli olarak iletişim içerisinde kalınarak değişiklikler hakkında bilgi alınması ve yüklemelerin organize edilmesi öneriliyor.

UTİKAD’dan yapılan açıklamada, bu aşamada taşıyan ya da lojistik hizmet veren tarafların, sözleşmeyi ifa etme yükümlülüğü içinde olan taraf oldukları için, taşıma ve lojistik hizmet verme eyleminin zorlaştığını, imkânsızlaştığını alacaklıya (gönderen, taşıtan ya da müşterisi olan taraf) gecikmeksizin, yazılı olarak bildirmek, ek masraflar çıkmış ise açıklamalarını yapmak ve zararın artmaması için gerekli önlemlerin alınması zorunluluğunun altı çizildi.

Fiili durum itibariyle, Kızıldeniz’den geçen nakliyat gemilerine yapılan saldırılar ve bu sebeple seferin aksaması, durması ya da rotanın değiştirilmesi zorunluluğunun, yapılan taşıma ve dış ticaret eylemleri için bir mücbir sebep olarak düşünülmesi gerektiği belirtildi.