Tek Pencere Sisteminde Geri Gelen Eşya Belgesi Başvurularına İlişkin Yapılacak İşlemler
20 Aralık 2023

Tek Pencere Sisteminde Geri Gelen Eşya Belgesi Başvurularına İlişkin Yapılacak İşlemler

Ticaret Bakanlığı Gümrükler Genel Müdürlüğü, “Geri Gelen Eşya-TPS Başvuruları” hakkında bir yazı yayınladı.

Yazıda, Tek Pencere Sistemi (TPS) üzerinden 0996 kodlu ve "TPS-HMB-BGB-Geri Gelen Eşya Belgesi" başvuru işlemlerine ilişkin olarak aşağıda belirtilen hususlarda teknik düzenlemeler yapıldığı bildirildi:

1- Başvuru işlemlerinin web-servis yöntemiyle daha hızlı yapılabilmesi için tek pencere web-servisleri hazırlanarak kullanıcıların kullanımına açılmış ayrıca gerek servis gerekse de arayüz aracılığı ile yapılan 0996 kodlu "TPS-BGB-Geri Gelen Eşya Belgesi" e-belge başvurularının doğrudan Hazine ve Maliye Bakanlığı Sisteminde ilgili vergi dairesine iletilmesi sağlandı. Bu sayede 0996 kodlu "TPS-BGB-Geri Gelen Eşya Belge" adlı belge başvurusu doğrudan ilgili vergi dairesine gönderilmekte.

2- İlgili vergi dairesi tarafından sistem üzerinden yapılan başvuru değerlendirildikten sonra geri gelen eşyanın ihracatında firmanın KDV istisnasından yararlanıp yararlanmadığı bilgisi ilgili vergi dairesi tarafından Tek Pencere Sistemine iletilmekte.

3- İlgili vergi dairesi tarafından KDV istisnasından yararlanılmadığının tespiti durumunda; başvuru sonucu direkt olarak "onaylandı" statüsüne getirilmekte ve 23 haneli ID numarası sistem tarafından otomatik olarak oluşturularak yükümlü ve memur ekranında görüntülenebilmekte. KDV istisnasından yararlanılmadığı bu durumlarda 0996 kodlu belge için gümrük memurunca ayrıca onay işlemi yapılmasına gerek bulunmamakta.

4- İlgili vergi dairesi tarafından yapılacak inceleme neticesinde başvuru içeriğindeki geri gelen eşyanın ihracatında KDV istisnasından yararlanıldığının tespiti durumunda; 0996 kodlu başvuru belgesinin onay işlemi, ilgili gümrük idaresince Tek Pencere Sistemi üzerinden gerçekleştirilerek 23 haneli ID numarası üretilmekte.

5- İhracat işleminde KDV istisnasından yararlanılmış olması durumunda, iade edilen tutarlar göz önüne alınmak suretiyle ödenmesi gereken verginin hesaplanarak tahakkukunun gerçekleştirilmesi ve ödeme işleminin ilgili yükümlü tarafından gerçekleştirilmesinin sağlanması noktasında gerekli işlemlerin halihazırda olduğu üzere yapılması gerekmekte.

6- Her iki durum sonucunda üretilen 23 haneli ID numarası ilgili gümrük idarelerince ithalata ilişkin tescil edilen basitleştirilmiş gümrük beyannamesinde "Belge/Kap/Konteyner Bilgileri" sekmesinde bulunan "Belgeler" alanında beyan edilerek geri gelen eşyaya ilişkin beyanname işlemlerinin tamamlanması gerekmekte.
Diğer taraftan, 996 kodlu "TPS-HMB-BGB-Geri Gelen Eşya Belgesi" başvurusu içeriğinde bulunan veriler ilgili vergi dairelerine sistemler aracılığı ile aktarılmakta ve ilgili vergi daireleri tarafından taranmış ek belgelere ihtiyaç duyulmadan başvuru işlemleri tamamlanmakta olduğundan söz konusu işlemlere ilişkin olarak ilgili gümrük idarelerinde yapılan işlemlerde başvuru ekinde taranmış ek belge (beyanname, fatura, konşimento vb) istenilmesine gerek bulunmamakta.

Yazıda son olarak, bu itibarla, 0996 kodlu "TPS-BGB-Geri Gelen Eşya Belgesi" işlemlerinin yukarıda belirtilen iş akışı bağlamında gerçekleştirilmesi gerektiği ve bu kapsamda gerçekleştirilen 0996 kodlu "TPS-BGB-Geri Gelen Eşya Belgesi" işlemlerinde tespit edilen ve sorun teşkil eden hususların Gümrükler Genel Müdürlüğüne bildirilmesi gerektiği vurgulandı.

İlgili yazı için tıklayınız.