Türkiye, Avrupa Birliği ve ABD’nin yaptırım listesinde yer
alan ürünlerin Rusya’ya satışını kısıtladı.
Rusya'nın "paralel ithalat" sistemi sayesinde başka ülkelere gönderilen yaptırımlı ürünler, markaların onayı olmadan Rusya'ya tekrar ithal edilebiliyordu.
ABD, Türkiye’den, Rusya’nın Ukrayna’daki savaşını daha uzun süre devam ettirmesine destek olduğunu düşündüğü bazı malların ihracatını kısıtlamasını istedi.
Reuters'ın haberinde Türk hükümetinin şirketlere yasaklı yabancı malların bir listesini gönderdiği ve 1 Mart'tan itibaren bu malların Rusya'ya gönderilmemesi talimatını verdiği belirtildi.
Rusya'nın en ünlü gazetelerinden Kommersant Batı tarafından yaptırım uygulanan malların Türkiye üzerinden Rusya'ya transitinin askıya alındığını duyurdu.
Rus taşımacılık şirketi Optimalog'un CEO'su Georgi Vlastopulo alternatif kanallar arayışı içinde olduklarını belirterek, "Türkiye transit ülke yapılarak gelen mallar artık Rusya'ya gönderilmiyor. Çalıştığımız şirketler, Türk gümrük sisteminin Türk malı olmayan malların transit geçişini engellediğine dair yazılar almaya başladı” diye konuştu.
Transasia Lojistik Ticari Direktörü Valeriya Savenkova, konuyla ilgili yaptığı açıklamada, "Herhangi bir resmi talimat veya karar beklemiyoruz. Çünkü bu Türkiye'nin geçen yıl boyunca Rusya'ya yaptırıma tabi ürünlerin gönderilmesiyle bağlantılı olduğunu kabul etmesi anlamına gelir. Bugün itibariyle Türkiye'nin Rusya'ya transit ve ihracat sevkiyatlarını içeren sistem çalışmıyor" ifadelerini kullandı.
Geçen ağustosta Türkiye'nin Rusya'ya yaptığı 738 milyon dolarlık ihracat tüm zamanların rekoru olarak kayıtlara geçmişti. Buna ek olarak 2022'de Türkiye, Rusya'ya ihracatını 5,7 milyar dolardan 9,3 milyar dolara çıkartarak yüzde 62'lik bir artış yakalamıştı.
Rus uçaklarına yakıt yasağı
Öte yandan Türkiye'de Rus uçaklarına yakıt ve bağlantılı hizmetlerin verilmesi yasaklandı.
Alınan karara göre 14 Mart tarihi itibariyle üretimi ABD'de yapılan ve Rus-Belarus kontrolünde olan uçaklara çeşitli hizmetlerin verilmesi durduruldu.
Bu kapsamda özel, kargo, ticari, charter uçaklar veya herhangi bir yabancı ülkede üretilen ve yüzde 25'den fazla ABD orijinli ham madde içeren uçaklar, eğer Rusya ve Belarus'a gidiyorsa, yakıt ikmali ve bağlantılı hizmetlerin verilmesi yasaklandı.