10. Eurasia Fuarı’nda “Türkiye Yüzyılında Uluslararası Lojistik” Konulu Panel Düzenlendi
10. Eurasia Fuarı’nda konuşan TCDD Taşımacılık Genel Müdürü
Ufuk Yalçın, “demiryolu sektörünün bileşenleri olarak ülkemizi bölgesel
lojistik üs yapmak hedefiyle durmadan çalışıyoruz.” İfadelerini kullandı.
10. Eurasia Fuarı’nda “Türkiye Yüzyılında Uluslararası Lojistik” konulu panel düzenlendi. Prof. Dr. Mehmet Tanyaş moderatörlüğünde düzenlenen oturuma TCDD Taşımacılık Genel Müdürü Ufuk Yalçın, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Hizmetleri Düzenleme Genel Müdürü Murat Baştor, Pasifik Eurasia Genel Müdürü Erol Erkan, Demiryolu Taşımacılığı Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Onur Küçükdere katıldı.
Kamu ve özel sektör temsilcilerinin katıldığı panelde TCDD Taşımacılık Genel Müdür Ufuk Yalçın, TCDD Taşımacılık’ın lojistik sektöründeki yerini değerlendirdi.
Yurtiçi ve yurtdışında günde 662 yolcu treni ve 205 yük treni işletildiğini, günde 672 bin yolcu, 73 bin tona yakın da yük taşıması gerçekleştirildiğini belirten Ufuk Yalçın, sözlerini şöyle sürdürdü:
“Geçen yıl özel demiryolu tren işletmecileri ile beraber 38,5 milyon ton olarak gerçekleşen taşımalarımızın bu yıl 40 milyon tonu geçmesini bekliyoruz. Yük taşımalarındaki artışlar özel demiryolu tren işletmecileriyle beraber uyum içerisinde çalışmanın bir sonucu olarak ortaya çıkmaktadır. Genel Müdürlüğümüz kaynaklarının yüzde 3’ünü demiryolu tren işletmecilerine tahsis ederek desteklemeye devam etmiştir.
Ülkemiz Asya ile Avrupa arasındaki ticaretin yönlendirdiği 3 önemli koridordan birisi olan Orta Koridor’un tam merkezinde bulunmaktadır. Kuzey ve Güney koridorlarına göre zaman, iklim ve mesafe avantajına sahip Orta Koridor Çin’ den başlayıp Avrupa’nın tam merkezine ulaşmaktadır.
Doğu batı arasında doğal köprü olması, jeopolitik konumunun sağladığı avantajların değerlendirilmesi ve artan ticaretin yarattığı lojistik ihtiyacı doğrultusunda hem Asya hem de Avrupa’ ya düzenli blok yük trenleri işletilmektedir. Avrupa’da 12 ülkeye; doğuda ise Rusya, Çin, Azerbaycan, Kazakistan, Pakistan, Afganistan, İran olmak üzere 12 ülkeye haftada 64 sefer yapılmaktadır.
Pandemi döneminde karayolu taşımasındaki kısıtlamalar özellikle demiryolu ile taşımaları artırdı, blok konteyner trenleri ve tır kasası taşımacılığını ön plana çıkardı. Artan talebi karşılamak üzere tren sefer sayıları artırılırken yeni tren seferleri konuldu. Halen tır kasası taşımacılığı devam ediyor ve haftada karşılıklı 6 sefer yapılıyor. Tır kasası taşımacılığının ülkemizde farklı noktalardan ve Marmaray Boğaz Tüp Geçişi ile Anadolu yakasından da yapılması hedeflenmektedir.”
Bakü Tiflis Kars Demiryolu Hattı ve Orta Koridor ile konteynerlerin Türkiye'den Rusya'ya 8 günde, Çin'den Türkiye'ye 12 günde, Çin'den Avrupa'ya 18 günde ulaştığını söyleyen Yalçın, Türkiye ile İran arasındaki taşımaların da her geçen gün arttığını ilk etapta bu taşımaların 1 milyon tona ulaştırılmasının hedeflendiğini, Van Gölü geçişinde, vagon kapasitesini 8-12 vagondan 35-40 vagona, taşıma kapasitesini 400 tondan 4 bin tona çıkartan yeni Van Gölü feribotlarının devreye girmesi ile İran yönlü taşımalarda çok önemli avantajlar sağlandığını belirtti.
Kullanım ömrü uzun, çevre dostu, petrole bağımlılığı giderek azalan demiryolu taşımacılığının ekonomik yönüyle sanayicinin, üreticinin lojistik girdi maliyetini düşürdüğü, uluslararası rekabet gücüne destek verdiğini ifade eden Yalçın sözlerine şöyle devam etti:
“Türkiye-İran taşımalarının yanı sıra İran üzerinden Afganistan, Pakistan, Orta Asya ülkeleri ve Çin’e yük taşınabilmesi için ilgili ülkeler demiryolu idareleri ile yapılan işbirliği sonuçlarını veriyor. Pakistan, İran ve Türkiye arasında hayata geçirilen "İslamabad-Tahran-İstanbul (ITI) Kargo Treni Projesi" kapsamında ilk yük treni 5 bin 981 km’lik parkuru yaklaşık 13 günde tamamlayarak İstanbul’a ulaştı. Bu tren seferleri, 30-35 gün süren deniz taşımacılığına kıyasla zaman ve maliyet tasarrufu sağlarken iki ülke arasındaki ticareti artırıyor. Önümüzdeki süreçte Türkiye-Pakistan hattındaki seferlerin düzenli hale getirilmesi ve Marmaray’ı geçerek Avrupa bağlantısının sağlanması hedefleniyor. Diğer taraftan Türkiye ile Azerbaycan arasında Bakü-Tiflis-Kars (BTK) Demiryolu Hattı’ndaki yük taşımacılığına Karabağ güzergahı da eklendi.”
“Demiryolu taşımalarının toplam karasal taşımalardaki payı sürekli artmaktadır”
Yalçın demiryolu yük taşımacılığının artırılması için çok yönlü çalışmaların devam ettiğini, sınır geçiş işlemlerinin elektronik entegrasyonla 5 ila 7 dakika arasında gerçekleştirildiğini, BTK Demiryolu Hattı ve Orta Koridor üzerinden gerçekleştirilen demiryolu yük taşımalarında ortak taşıma belgesinin kullanılmaya başlandığını, Avrupa’ya, Orta Asya’ya yapılan konteyner taşımalarında yerli üretim platform vagonları ile daha fazla yükün, daha kolay taşınmasının sağlandığını ifade etti.
Yalçın, “Kullanım ömrü uzun, çevre dostu, petrole bağımlılığı giderek azalan demiryolu taşımacılığı ekonomik yönüyle sanayicimizin, üreticimizin lojistik girdi maliyetini düşürmekte, uluslararası rekabet gücüne destek vermektedir. Yurtiçi ve yurtdışı yük taşımalarımız sürekli artma eğilimindedir. Demiryolu taşımalarının toplam karasal taşımalardaki payı sürekli artmaktadır. Türkiye Yüzyılını inşa ederken Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığımızın 2053 Ulaştırma ve Lojistik Ana Planı doğrultusunda çalışmalarımız devam etmektedir.
Taşıma modları arasında rekabet yerine işbirliği teşvik edilmesi, multimodal taşımanın yaygınlaşması bu amaçla konteyner taşımasının yaygınlaştırılması, taşımaların çeşitlendirilmesi, Avrupa ile ülkemiz arasında gerçekleştirilen tır kasası taşımalarının yaygınlaştırılması sektörümüzün daha da büyümesinin önünü açacaktır.
Demiryolu sektörünün bileşenleri olarak diğer demiryolu tren işletmecileri ile uyum içerisinde güç birliği yaparak ülkemizi bölgesel lojistik üs yapmak hedefiyle durmadan çalışıyoruz. “dedi.
Son Eklenen Yazılar
-
4458 Sayılı Gümrük Kanununun Bazı Maddelerinin Uygulanması Hakkında Kararda Değişiklik
-
Dahilde İşleme Rejimi Genelgesi-ERP Uygulamaları-YMM Raporu
-
Yatırım Teşvik Belgesi İşlemlerinde YTEMY Muafiyet Kodunun Kullanımı
-
İhtirazi kayıtla verdiği gümrük beyannameleri üzerine
-
Kimyasal Kayıt Sistemi (KKS) & KKDIK Kayıt Dosyası Hazırlama Eğitimi
-
Yeşil mercimek ithalatında gümrük vergisi 30 Nisan 2026 tarihine kadar %10 oldu
-
Yeşil mercimek ithalatında gümrük vergisi 30 Nisan 2026 tarihine kadar %10 oldu
-
Yeniden değerleme oranı 2025 yılı için % 25,49 (yirmi beş virgül kırk dokuz) olarak tespit edilmiştir.
Yatırım Teşvik Belgesi İşlemlerinde YTEMY Muafiyet Kodunun Kullanımı
Kimyasal Kayıt Sistemi (KKS) & KKDIK Kayıt Dosyası Hazırlama Eğitimi
Yeşil mercimek ithalatında gümrük vergisi 30 Nisan 2026 tarihine kadar %10 oldu
Yeşil mercimek ithalatında gümrük vergisi 30 Nisan 2026 tarihine kadar %10 oldu
Yeniden değerleme oranı 2025 yılı için % 25,49 (yirmi beş virgül kırk dokuz) olarak tespit edilmiştir.
Çin, Hindistan, Japonya ve Rusya menşeli damping vergisine tabi 7212.60.00.19.29 gtip tanımında değişiklik
Çin menşeli anjiyografi kateteri ve PTCA balon katetere yönelik damping soruşturması açıldı
0713.20 gtip li Nohut ithalatı 26.11.2025 tarihi itibariyle kayda alındı
Nohut ithalatında uygulanmakta olan gözetim uygulaması 26.11.2025 tarihi itibariyle yürürlükten kaldırıldı
1567 Sayılı TPKK Hk Kanun Kapsamında Alınacak Ücretlere İlişkin Yönetmelikte Değişiklik
Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Malezya Hükümeti Serbest Ticaret Anlaşması Ortak Komite Kararı
Ticaret Bakanlığı, 25 Ülkeye Özel “E-İhracat Pazarları ve Ülke Gümrük Uygulamaları Rehberini Yeniledi
Naylon veya diğer poliamidlerden ipliklerin ithalatında uygulanan ek mali yükümlülük 3 (üç) yıl süreyle uzatıldı.
Naylon ve poliamid ipliklerin ithalatında uygulanan ek mali yükümlülüğün uzatılması için öneri
Danıştay Kararı (Gözetim kıymetine yükseltmede fazladan ödenen vergilerin iadesinin mümkün olmadığı hk.)
Gümrükler Genel Müdürlüğünün DTÖ Üyesi Olmayan Ülkeler İçin Menşe Şahadetnamesi İbrazı konulu yazısı
6183 sayılı Kanun 48 inci maddesine istinaden uygulanmakta olan tecil faizi oranı yıllık %39 olarak belirlendi.
6183 sayılı Kanun 51. maddede yer alan gecikme zammı oranı her ay için ayrı ayrı uygulanmak üzere %3,7 olarak belirlendi
Çin, Tayvan, Hindistan, Kore Cumhuriyeti, Rusya ve Tayland menşeli polistiren ithalatında dampinge karşı vergi
TCMB - İhracat Bedellerinin Merkez Bankasına Satış yükümlülüğü 30/04/2026 tarihine uzatıldı.
Almanya Yeni Dijital Menşe Şahadetnamesi Uygulaması hk (Uluslararası Anlaşmalar ve Avrupa Birliği Genel Müdürlüğü)
Türkiye ile Rusya Arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanması Hk
Hububat ve Bakliyat İthalatında Tarife Kontenjanı Uygulanması Hakkında Kararda Değişiklik
İhracat Destekleri Hakkında Kararda Değişiklik Yapılmasına Dair Karar (Karar Sayısı: 10540)
Sentetik ve suni kumaşlarda İtalya, Hollanda, Avusturya, Portekiz menşeli/çıkışlı bazı firmalar için damping muafiyeti
Basitleştirilmiş Gümrük Beyannamesi Kapsamında Geri Gelen Eşya Hakkında Rehber
Traş makineleri ve Saç kesme makineleri ithalatında gözetim uygulaması
Posta ve Hızlı Kargo Yoluyla Taşınan Eşyanın Gümrük İşlemlerine İlişkin Tebliğde Değişiklik
Yurt Dışı Kaynaklı Döviz Dönüşüm Desteğinde Destek Süresi 30 Nisan 2026 ya Uzatıldı
Avrupa Birliği nin 2026 yılı gümrük tarifesini ve üçüncü ülkelerden yapılacak ithalatlarda 01.Ocak.2026 tarihinden itibaren uygulanacak gümrük vergisi oranlarını içeren 2658/87 sayılı Konsey Kararına ilişkin düzenleme
Kimya, Toprak ve Sağlık Endüstrileri Ürünlerine İlişkin Dahilde İşleme Rejimi Genelgesi
Mono etilen glikolün AB ye ithalatında dampinge tabi ABD menşeli Equistar Chemicals, LP şirketinin adı INEOS Americas LLC olarak değiştirildi.
Metal hurda ve atıklar için ihtisas gümrük müdürlüklerine Taşucu Gümrük Müdürlüğü eklendi.
Sigara ve bazı tütün mamullerinin ÖTV oranları ve maktu vergi tutarları yeniden belirlendi
BAE, G.Kore ve Mısır menşeli/çıkışlı sentetik veya suni devamsız liflerden dokunmuş mensucat için damping soruşturması
ÇHC menşeli dişçilikte kullanılan diş freze/kazıyıcı makineleri için damping soruşturması
Çekya, G.Kore, Macaristan, Sırbistan, Slovakya, Hindistan menşeli kauçuktan yeni dış lastikler için damping soruşturması
Ekvator'a Motorlu Taşıt İhracatında Tip Onayı Sertifikası Aranacak
Bu adımları izleyerek web sitenizi kurun.