“BTK Demiryolu Hattından 6,5 Milyon Tonun Üzerinde Yük Taşınması Hedefliyoruz”
EİT (Ekonomik İşbirliği Teşkilatı) / BMAEK (Birleşmiş Milletler Avrupa Ekonomik Komisyonu)
Trans-Hazar ve Almatı-İstanbul Koridorları koordinasyon komitesi İstanbul’da
toplandı.
Ulaştırma Eğilimleri ve Ekonomisi Çalışma Grubu (WP.5) Başkanlığının, Trans-Hazar ve Almatı-İstanbul Koridorları EİT/BMAEK Koordinasyon Komitesi İkinci Toplantısı için Birleşmiş Milletler Avrupa Ekonomik Komisyonu ve Ekonomik İşbirliği Teşkilatı ile Türkiye, Azerbaycan, İran, Gürcistan, Kazakistan, Özbekistan demiryolu idareleri temsilcileri 6-8 Haziran tarihlerinde İstanbul’da bir araya geldi.
TCDD Taşımacılık Genel Müdürlüğü ev sahipliğinde gerçekleştirilen toplantıya, Genel Müdür Yardımcı Çetin Altun, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Avrupa Birliği ve Dış İlişkiler Genel Müdürü Burak Aykan, BMAEK Ulaştırma Eğilimleri ve Ekonomisi Çalışma Grubu Başkanı Es de Wit, EİT Ulaştırma ve Haberleşme Dairesi Başkanı Akbar Khodaei ve üst düzey yetkililer katıldı.
Toplantının açılışında konuşma yapan TCDD Taşımacılık Genel Müdür Yardımcısı Çetin Altun, üye ülkeleri arasında ve üye ülkelerinin üçüncü ülkelerle ulaştırmanın geliştirilmesi alanında işbirliğine vurgu yaparak bölgede daha etkin bir işbirliği ortamı tesis edilmesinin önemine dikkat çekti.
Genel Müdür Yardımcısı Çetin Altun sözlerini şöyle sürdürdü:
“Yurt içi ve yurt dışında günde ortalama 200 tren seferiyle 88 bin ton yük taşıyoruz. 30 Ekim 2017 tarihinde açılışı yapılan Bakü-Tiflis-Kars demiryolu hattı Orta Koridor ile Asya’dan Avrupa’ya; Rusya’dan Ortadoğu, Afrika’ya kadar geniş bir hinterlantta taşımacılık imkânı sunarken oluşturulan bu demiryolu koridoruna talep giderek artıyor. Bakü-Tiflis-Kars demiryolu hattı ve Demir İpek Yolu, daha ekonomik, daha kısa, daha güvenli ve iklimi daha elverişli olması gibi sunduğu pek çok avantaj sayesinde çok önemli bir uluslararası demiryolu koridoru olarak ön plana çıkıyor. Marmaray Boğaz Tüp Geçişi; Bakü-Tiflis-Kars demiryolu hattı, Orta Koridor’un altın halkası olarak kıtalar arasında kesintisiz demiryolu taşımacılığına imkân sağlıyor. Orta koridor ve Bakü-Tiflis-Kars demiryolu hattı üzerinden konteynerlerin Çin'den Türkiye'ye 12 günde, Çin'den Avrupa'ya 18 günde ulaşması mümkün. BTK Demiryolu hattından uzun vadede 6,5 milyon tonun üzerinde yük taşınması hedefliyoruz.
Demir Yolu Yük Taşıma Hacminin Yıllık 1 Milyon Tona Çıkarılması İşbirlikleri Devam Ediyor
Genel Müdür Yardımcısı Altun:
”28-29 Nisan 2019 tarihlerinde Tahran’da gerçekleştirilen Türkiye-İran Karma Ulaştırma Komisyonu 8. Toplantısı’nda alınan kararlar uyarınca, iki ülke arasındaki 2019 yılında 350 bin ton olan demiryolu yük taşıma hacminin yıllık 1 milyon tona çıkarılması amacıyla işbirliği içerisinde çalışmalarımız devam etmektedir. Ayrıca, Birleşmiş Milletler Dünya Gıda Programı kapsamında, Ülkemizden İran (İnceburun) - Türkmenistan (Etrek) sınır bağlantısı üzerinden Afganistan’a Kuruluşumuz tarafından gerçekleştirilen yardım taşımaları devam ediyor. İran/Türkmenistan sınır bağlantısı Sarakhs üzerinden de Orta Asya ülkeleri ile yük taşımacılığı devam ediyor” dedi.
Toplantıda, Trans-Hazar ve Almatı-İstanbul koridor ülkelerinde yaşanan gelişmeler, devam eden projelerin yanı sıra işletmecilikle ilgili yaratılan imkan ve fırsatlara ilişkin güncel bilgiler sunuldu. Ayrıca, koordinasyon komitesinin 2023-25 çalışma programı taslağı ve 2023-24 iki yıllık çalışma programı, ulaştırma altyapısının değerlendirilmesi ve eksik bağlantıların tanımlanması, yenileme gereklilikleri, koridorlarda taşıma belgelerinin dijital hale getirilmesi, uyumlaştırılması ve standart hale getirilmesi, koridor çapında güvenilir orerlerin ve tarifelerin mevcudiyetinin ve her iki koridorda düzenli demiryolu taşımacılığı hizmetlerini engelleyen diğer hususların değerlendirilmesi, güzergah boyu sınır geçiş verimliliğinin her iki koridorda değerlendirilmesi ve sınır geçişinin kolaylaştırma girişimlerini belirlenmesi, önceliklendirilmesi ve uygulanması, koridorların ekonomik uygulanabilirliği ve direncinin yanı sıra çevresel performanslarının güçlendirilmesi gündem maddeleri görüşüldü.
Son Eklenen Yazılar
-
4458 Sayılı Gümrük Kanununun Bazı Maddelerinin Uygulanması Hakkında Kararda Değişiklik
-
Dahilde İşleme Rejimi Genelgesi-ERP Uygulamaları-YMM Raporu
-
Yatırım Teşvik Belgesi İşlemlerinde YTEMY Muafiyet Kodunun Kullanımı
-
İhtirazi kayıtla verdiği gümrük beyannameleri üzerine
-
Kimyasal Kayıt Sistemi (KKS) & KKDIK Kayıt Dosyası Hazırlama Eğitimi
-
Yeşil mercimek ithalatında gümrük vergisi 30 Nisan 2026 tarihine kadar %10 oldu
-
Yeşil mercimek ithalatında gümrük vergisi 30 Nisan 2026 tarihine kadar %10 oldu
-
Yeniden değerleme oranı 2025 yılı için % 25,49 (yirmi beş virgül kırk dokuz) olarak tespit edilmiştir.
Yatırım Teşvik Belgesi İşlemlerinde YTEMY Muafiyet Kodunun Kullanımı
Kimyasal Kayıt Sistemi (KKS) & KKDIK Kayıt Dosyası Hazırlama Eğitimi
Yeşil mercimek ithalatında gümrük vergisi 30 Nisan 2026 tarihine kadar %10 oldu
Yeşil mercimek ithalatında gümrük vergisi 30 Nisan 2026 tarihine kadar %10 oldu
Yeniden değerleme oranı 2025 yılı için % 25,49 (yirmi beş virgül kırk dokuz) olarak tespit edilmiştir.
Çin, Hindistan, Japonya ve Rusya menşeli damping vergisine tabi 7212.60.00.19.29 gtip tanımında değişiklik
Çin menşeli anjiyografi kateteri ve PTCA balon katetere yönelik damping soruşturması açıldı
0713.20 gtip li Nohut ithalatı 26.11.2025 tarihi itibariyle kayda alındı
Nohut ithalatında uygulanmakta olan gözetim uygulaması 26.11.2025 tarihi itibariyle yürürlükten kaldırıldı
1567 Sayılı TPKK Hk Kanun Kapsamında Alınacak Ücretlere İlişkin Yönetmelikte Değişiklik
Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Malezya Hükümeti Serbest Ticaret Anlaşması Ortak Komite Kararı
Ticaret Bakanlığı, 25 Ülkeye Özel “E-İhracat Pazarları ve Ülke Gümrük Uygulamaları Rehberini Yeniledi
Naylon veya diğer poliamidlerden ipliklerin ithalatında uygulanan ek mali yükümlülük 3 (üç) yıl süreyle uzatıldı.
Naylon ve poliamid ipliklerin ithalatında uygulanan ek mali yükümlülüğün uzatılması için öneri
Danıştay Kararı (Gözetim kıymetine yükseltmede fazladan ödenen vergilerin iadesinin mümkün olmadığı hk.)
Gümrükler Genel Müdürlüğünün DTÖ Üyesi Olmayan Ülkeler İçin Menşe Şahadetnamesi İbrazı konulu yazısı
6183 sayılı Kanun 48 inci maddesine istinaden uygulanmakta olan tecil faizi oranı yıllık %39 olarak belirlendi.
6183 sayılı Kanun 51. maddede yer alan gecikme zammı oranı her ay için ayrı ayrı uygulanmak üzere %3,7 olarak belirlendi
Çin, Tayvan, Hindistan, Kore Cumhuriyeti, Rusya ve Tayland menşeli polistiren ithalatında dampinge karşı vergi
TCMB - İhracat Bedellerinin Merkez Bankasına Satış yükümlülüğü 30/04/2026 tarihine uzatıldı.
Almanya Yeni Dijital Menşe Şahadetnamesi Uygulaması hk (Uluslararası Anlaşmalar ve Avrupa Birliği Genel Müdürlüğü)
Türkiye ile Rusya Arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanması Hk
Hububat ve Bakliyat İthalatında Tarife Kontenjanı Uygulanması Hakkında Kararda Değişiklik
İhracat Destekleri Hakkında Kararda Değişiklik Yapılmasına Dair Karar (Karar Sayısı: 10540)
Sentetik ve suni kumaşlarda İtalya, Hollanda, Avusturya, Portekiz menşeli/çıkışlı bazı firmalar için damping muafiyeti
Basitleştirilmiş Gümrük Beyannamesi Kapsamında Geri Gelen Eşya Hakkında Rehber
Traş makineleri ve Saç kesme makineleri ithalatında gözetim uygulaması
Posta ve Hızlı Kargo Yoluyla Taşınan Eşyanın Gümrük İşlemlerine İlişkin Tebliğde Değişiklik
Yurt Dışı Kaynaklı Döviz Dönüşüm Desteğinde Destek Süresi 30 Nisan 2026 ya Uzatıldı
Avrupa Birliği nin 2026 yılı gümrük tarifesini ve üçüncü ülkelerden yapılacak ithalatlarda 01.Ocak.2026 tarihinden itibaren uygulanacak gümrük vergisi oranlarını içeren 2658/87 sayılı Konsey Kararına ilişkin düzenleme
Kimya, Toprak ve Sağlık Endüstrileri Ürünlerine İlişkin Dahilde İşleme Rejimi Genelgesi
Mono etilen glikolün AB ye ithalatında dampinge tabi ABD menşeli Equistar Chemicals, LP şirketinin adı INEOS Americas LLC olarak değiştirildi.
Metal hurda ve atıklar için ihtisas gümrük müdürlüklerine Taşucu Gümrük Müdürlüğü eklendi.
Sigara ve bazı tütün mamullerinin ÖTV oranları ve maktu vergi tutarları yeniden belirlendi
BAE, G.Kore ve Mısır menşeli/çıkışlı sentetik veya suni devamsız liflerden dokunmuş mensucat için damping soruşturması
ÇHC menşeli dişçilikte kullanılan diş freze/kazıyıcı makineleri için damping soruşturması
Çekya, G.Kore, Macaristan, Sırbistan, Slovakya, Hindistan menşeli kauçuktan yeni dış lastikler için damping soruşturması
Ekvator'a Motorlu Taşıt İhracatında Tip Onayı Sertifikası Aranacak
Bu adımları izleyerek web sitenizi kurun.