Yabancı Plakalı Taşıtların Denetimi
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Ulaştırma Hizmetleri
Düzenleme Genel Müdürlüğü, “Yabancı Plakalı Taşıtların Denetimi” hakkında bir
yazı yayınladı.
Yazıda, 4925 sayılı Karayolu Taşıma Kanununun "Taşıma Yetkisi" başlıklı 13 üncü maddesi ile Karayolu Taşıma Yönetmeliğinin 59 uncu maddesinde uluslararası taşımalar ile ilgili olarak Türkiye ile diğer ülkeler hükümleri bulunduğu, buna ilave olarak arasında karayolu taşımacılığı konusunda anlaşmalar imzalandığı anımsatıldı.
Ayrıca, 4925 sayılı Karayolu Taşıma Kanununun " Taşıma yetkisi" başlıklı 13 üncü maddesinin beşinci fıkrasında "Yabancı plâkalı taşıtlar, Türkiye sınırları dahilindeki iki nokta arasında taşıma yapamazlar." Hükmü yer aldığı, bu kapsamda Türkiye sınırları içerisinde iki nokta arasında taşıma yapan (kabotaj) yapancı plakalı taşıtlara veya bu taşıtların sürücülerine, Kanunun 26 ncı maddesinin birinci fıkrasının (ğ) bendinde belirtilen miktarda idari para cezası uygulanması gerektiği belirtildi.
Bu durum itibarıyla, yabancı plakalı taşıtlar ile Türkiye sınırları içerisinde iki nokta arasında yapılacak (kabotaj) korsan taşımaların etkin denetlenmesi ve denetimlerde yeknesaklığın sağlanması amacıyla, ilgili paydaş kurum ve kuruluşlar ile yapılan seri toplantılar sonucunda aşağıdaki hususlara dikkat edilmesinin önem arz ettiği vurgulandı.
1) Üzerinde gümrük mührü bulunan; Türkiye’den transit geçen yabancı plakalı taşıtların, Türkiye’den diğer ülkelere taşıma yapan yabancı plakalı taşıtların ve diğer ülkelerden Türkiye’ye taşıma yapan yabancı plakalı taşıtların Türkiye sınırları içerisinde kabotaj taşımacılığı yapabilmeleri mümkün görülmediğinden, bu neviden taşıtlara diğer Kanuni düzenlemelerden gelen yetkiler saklı kalmak kaydıyla, kabotaj taşımacılığı yapılıp yapılmadığı yönünde denetimin yapılmasının gerekli olmadığı değerlendirildi.
Buna ilave olarak, diğer ülkelerden Türkiye’ye taşıma yapan yabancı plakalı taşıt üzerinden gümrük işlemleri sırasında yükleme/boşaltma yapılmamış ise, yükün varış/teslim noktasına kadar yabancı plakalı taşıt gümrük idaresince takılan mührü kullanmak zorunda olduğundan, bu neviden taşıtlara diğer Kanuni düzenlemelerden gelen yetkiler saklı kalmak kaydıyla, kabotaj taşımacılığı yapılıp yapılmadığı yönünde denetimin yapılmasının gerekli olmadığı belirtildi.
Ancak, takılı bulunan gümrük mührüne ilişkin tahrifat, sahtecilik vb.. tespiti veya şüphesi olması durumunda ise, diğer Kanuni düzenlemelerden gelen yetkiler saklı kalmak kaydıyla, gümrük mevzuatı uyarınca işlem yapılmak üzere, en yakın gümrük idaresi ivedilikle bilgilendirilmesi gerektiğinin altı çizildi.
2) Yabancı plakalı taşıtlarca gümrük mührü olmaksızın boş seyir yapılması gereken durumlarda, (Türkiye’ye boş giriş veya Türkiye’den boş çıkışlar, ithalat yükünün teslimi ve ihracat yükünün alınması aralığında), boş seyir yapmamak için yük bulma yolunun tercih edilmesi ve 4925 sayılı Kanuna aykırı olarak Türkiye sınırları içerisinde iki nokta arasında (kabotaj taşımacılığı) korsan taşımacılık yapıldığına ilişkin şikayetlerin zaman zaman Bakanlığa ulaştığı aktarıldı.
Bununla birlikte, ihraç yüklerde gümrükleme işlemi gümrük mevzuatına göre yurt içinde istenilen herhangi bir Gümrük Müdürlüğünde yapılabildiğinden, bu kolaylığın, uluslararası bir taşıma yapılıyormuş gibi görünerek, 4925 sayılı Kanuna aykırı olarak Türkiye sınırları içerisinde iki nokta arasında (kabotaj taşımacılığı) korsan taşımacılık yapılmak üzere istismar edildiğinin gözlendiği aktarıldı.
Bu durumlarda, taşımanın uluslararası bir taşıma olup olmadığının tespit edilebilmesi için, taşıtın alıcı bilgisi, varış noktası taşıma evrakları, ihracat faturası ve sevk irsaliyesi üzerinden ( bilgisi vb.) denetim yapılması gerektiği, taşımacı tarafından taşıma evrakları ve ihracat faturası beyan edilmediği durumlarda ise, sevk irsaliyesi üzerinden denetim yapılması gerektiği vurgulandı.
Ayrıca, gümrük mührü bulunmayan yabancı plakalı taşıtlarda beyan edilen irsaliye/e-irsaliye ile ibraz edilen diğer belgeler üzerinde veya ibraz edilen belgeler ile taşınan yük arasında uyum olmaması durumunda ise, taşımacıdan ilave bilgi ve belgelerin talep edilmesinin yapılan taşımanın ilgili mevzuata uygunluğunun tespitinde yararlı olacağı değerlendirildi.
Bu itibarla, yukarıda tespit edilen hususların dikkate alınmak kaydıyla, yabancı plakalı araçlar ile yapılan taşımalarda aşağıda belirtilen hallerde işlem tesis edilmesi gerektiğine dikkat çekildi.
A) Beyan edilen belgeler üzerinden taşımanın uluslararası bir taşıma olmadığının anlaşılması halinde ise, (uluslararası taşımaya ilişkin belgeler, alıcı bilgisi, varış noktası bilgisi v.b.) 4925 sayılı Karayolu Taşıma Kanununun "Taşıma yetkisi" başlıklı 13 üncü maddesinin beşinci fıkrasına aykırılıktan, Türkiye sınırları içerisinde iki nokta arasında taşıma yapan (kabotaj) yapancı plakalı taşıtlara veya bu taşıtların sürücülerine Kanunun 26 ncı maddesinin birinci fıkrasının (ğ) bendinde belirtilen miktarda idari para cezası uygulanacak.
B) Ayrıca bu neviden taşımalara yönelik yapılan denetimlerde, sevk irsaliyesi dahil herhangi belge beyan edilmez ise, 4925 sayılı Karayolu Taşıma Kanununun "Taşıma yetkisi" başlıklı 13 üncü maddesinin beşinci fıkrasına aykırılıktan Türkiye sınırları içerisinde iki nokta arasında taşıma yapan (kabotaj) yapancı plakalı taşıtlara veya bu taşıtların sürücülerine, Kanunun 26 ncı maddesinin birinci fıkrasının (ğ) bendinde belirtilen miktarda idari para cezası uygulanacak.
İlgili yazı için tıklayınız.
Son Eklenen Yazılar
-
4458 Sayılı Gümrük Kanununun Bazı Maddelerinin Uygulanması Hakkında Kararda Değişiklik
-
Dahilde İşleme Rejimi Genelgesi-ERP Uygulamaları-YMM Raporu
-
Yatırım Teşvik Belgesi İşlemlerinde YTEMY Muafiyet Kodunun Kullanımı
-
İhtirazi kayıtla verdiği gümrük beyannameleri üzerine
-
Kimyasal Kayıt Sistemi (KKS) & KKDIK Kayıt Dosyası Hazırlama Eğitimi
-
Yeşil mercimek ithalatında gümrük vergisi 30 Nisan 2026 tarihine kadar %10 oldu
-
Yeşil mercimek ithalatında gümrük vergisi 30 Nisan 2026 tarihine kadar %10 oldu
-
Yeniden değerleme oranı 2025 yılı için % 25,49 (yirmi beş virgül kırk dokuz) olarak tespit edilmiştir.
Yatırım Teşvik Belgesi İşlemlerinde YTEMY Muafiyet Kodunun Kullanımı
Kimyasal Kayıt Sistemi (KKS) & KKDIK Kayıt Dosyası Hazırlama Eğitimi
Yeşil mercimek ithalatında gümrük vergisi 30 Nisan 2026 tarihine kadar %10 oldu
Yeşil mercimek ithalatında gümrük vergisi 30 Nisan 2026 tarihine kadar %10 oldu
Yeniden değerleme oranı 2025 yılı için % 25,49 (yirmi beş virgül kırk dokuz) olarak tespit edilmiştir.
Çin, Hindistan, Japonya ve Rusya menşeli damping vergisine tabi 7212.60.00.19.29 gtip tanımında değişiklik
Çin menşeli anjiyografi kateteri ve PTCA balon katetere yönelik damping soruşturması açıldı
0713.20 gtip li Nohut ithalatı 26.11.2025 tarihi itibariyle kayda alındı
Nohut ithalatında uygulanmakta olan gözetim uygulaması 26.11.2025 tarihi itibariyle yürürlükten kaldırıldı
1567 Sayılı TPKK Hk Kanun Kapsamında Alınacak Ücretlere İlişkin Yönetmelikte Değişiklik
Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Malezya Hükümeti Serbest Ticaret Anlaşması Ortak Komite Kararı
Ticaret Bakanlığı, 25 Ülkeye Özel “E-İhracat Pazarları ve Ülke Gümrük Uygulamaları Rehberini Yeniledi
Naylon veya diğer poliamidlerden ipliklerin ithalatında uygulanan ek mali yükümlülük 3 (üç) yıl süreyle uzatıldı.
Naylon ve poliamid ipliklerin ithalatında uygulanan ek mali yükümlülüğün uzatılması için öneri
Danıştay Kararı (Gözetim kıymetine yükseltmede fazladan ödenen vergilerin iadesinin mümkün olmadığı hk.)
Gümrükler Genel Müdürlüğünün DTÖ Üyesi Olmayan Ülkeler İçin Menşe Şahadetnamesi İbrazı konulu yazısı
6183 sayılı Kanun 48 inci maddesine istinaden uygulanmakta olan tecil faizi oranı yıllık %39 olarak belirlendi.
6183 sayılı Kanun 51. maddede yer alan gecikme zammı oranı her ay için ayrı ayrı uygulanmak üzere %3,7 olarak belirlendi
Çin, Tayvan, Hindistan, Kore Cumhuriyeti, Rusya ve Tayland menşeli polistiren ithalatında dampinge karşı vergi
TCMB - İhracat Bedellerinin Merkez Bankasına Satış yükümlülüğü 30/04/2026 tarihine uzatıldı.
Almanya Yeni Dijital Menşe Şahadetnamesi Uygulaması hk (Uluslararası Anlaşmalar ve Avrupa Birliği Genel Müdürlüğü)
Türkiye ile Rusya Arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanması Hk
Hububat ve Bakliyat İthalatında Tarife Kontenjanı Uygulanması Hakkında Kararda Değişiklik
İhracat Destekleri Hakkında Kararda Değişiklik Yapılmasına Dair Karar (Karar Sayısı: 10540)
Sentetik ve suni kumaşlarda İtalya, Hollanda, Avusturya, Portekiz menşeli/çıkışlı bazı firmalar için damping muafiyeti
Basitleştirilmiş Gümrük Beyannamesi Kapsamında Geri Gelen Eşya Hakkında Rehber
Traş makineleri ve Saç kesme makineleri ithalatında gözetim uygulaması
Posta ve Hızlı Kargo Yoluyla Taşınan Eşyanın Gümrük İşlemlerine İlişkin Tebliğde Değişiklik
Yurt Dışı Kaynaklı Döviz Dönüşüm Desteğinde Destek Süresi 30 Nisan 2026 ya Uzatıldı
Avrupa Birliği nin 2026 yılı gümrük tarifesini ve üçüncü ülkelerden yapılacak ithalatlarda 01.Ocak.2026 tarihinden itibaren uygulanacak gümrük vergisi oranlarını içeren 2658/87 sayılı Konsey Kararına ilişkin düzenleme
Kimya, Toprak ve Sağlık Endüstrileri Ürünlerine İlişkin Dahilde İşleme Rejimi Genelgesi
Mono etilen glikolün AB ye ithalatında dampinge tabi ABD menşeli Equistar Chemicals, LP şirketinin adı INEOS Americas LLC olarak değiştirildi.
Metal hurda ve atıklar için ihtisas gümrük müdürlüklerine Taşucu Gümrük Müdürlüğü eklendi.
Sigara ve bazı tütün mamullerinin ÖTV oranları ve maktu vergi tutarları yeniden belirlendi
BAE, G.Kore ve Mısır menşeli/çıkışlı sentetik veya suni devamsız liflerden dokunmuş mensucat için damping soruşturması
ÇHC menşeli dişçilikte kullanılan diş freze/kazıyıcı makineleri için damping soruşturması
Çekya, G.Kore, Macaristan, Sırbistan, Slovakya, Hindistan menşeli kauçuktan yeni dış lastikler için damping soruşturması
Ekvator'a Motorlu Taşıt İhracatında Tip Onayı Sertifikası Aranacak
Bu adımları izleyerek web sitenizi kurun.