Bakan Karaismailoğlu: “Atlas Projesi Ulaştırma Mevzuatını Bütün Yönleriyle Kapsayacak”
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, AB
Müktesebatına Uyum Sürecinde Türkiye'nin Ulaştırma Mevzuatının Analizi Projesi
açılışında konuştu.
Küreselleşmenin etkisi ile dünyada ulaştırmanın öneminin 2000’li yılların başından bu yana hızla arttığı ve ulaştırmanın ülke ekonomilerine etkisinin daha da belirgin hale geldiğine dikkati çeken Karaismailoğlu, konuşmasına şöyle devam etti;
“Özellikle Kovid-19 salgını, ulaştırma alanında dijitalleşme, üretimde lojistik maliyetlerin düşürülmesi, yeşil enerji, sıfır emisyon gibi yeni gelişmelerin gündemin ön sıralarına taşınmasına olanak sağladı. Bu trendler de tüm dünyayla birlikte etkilerinden kurtulmak için önemli mücadeleler verdiğimiz salgın sürecinde yaşananlar da ulaştırma ve lojistik sektörünün hayati öneme sahip olduğunu bir kez daha gösterdi. Ülkemiz bu süreçte güçlü ulaştırma ağı sayesinde gerek komşularına gerekse dünyanın diğer bölgelerindeki ülkelere erişimini sürdürerek dünyada tedarik zincirinin devamlılığında aktif bir rol oynadı. ‘Lojistik süper güç’ olma yolunda ilerleyen ülkemiz, Orta Koridor’da, Asya ve Avrupa arasında alternatif olmanın ötesinde değerli ve kazançlı bir lojistik ve üretim üssüne dönüşerek önemli sorumluluklar üstlendi. Özellikle Çin’den Londra’ya kadar uzanan tarihi İpek Yolu’nun Orta Koridoru’nda yer alan Türkiye’mizin uluslararası ticaretteki reddedilemez önemi bir kez daha gözler önüne serildi. Süveyş Kanalı’nda geçtiğimiz yıl “The Even Given” Gemisi ile yaşanan lojistik bunalım ve hattın kuzey koridorunda yaşanan Rusya-Ukrayna savaşı, her iki hattın da güvenliğini sorgular hale getirdi. Bu gelişmeler ışığında, Türkiye olarak hiç ara vermeden projelerimize devam ederek adeta dünyanın lojistik koridoru olduk.”
“Yatırımları planlı, gerçekçi ve kararlı bir vizyona bağlı kalarak şekillendiriyoruz”
Yatırımları, Asya ve Avrupa arasındaki transit taşımacılığın Türkiye’nin ulaşım ağları üzerinden yapılmasına imkan verecek şekilde planlandığını belirten Karaismailoğlu, bu durumun, Avrupa Birliği Trans-Avrupa ulaştırma ağlarının da gelişmesini sağlamasının yanı sıra doğu-batı koridorları arasındaki bağlantısallığı da daha güçlendireceğini söyledi. “Tüm bu yatırımları planlı, gerçekçi ve kararlı bir vizyona bağlı kalarak şekillendiriyoruz” diyen Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, “Bu doğrultuda, 5 Nisan’da açıkladığımız ve 2053 yılına kadar 190 milyar euro değerinde yatırım öngördüğümüz Ulaştırma ve Lojistik Ana Planı’nı hazırladık. Her zaman vurguladığımız gibi, Türkiye’nin geleceğini plan ve programlarımızla bugünden hazır hale getirmek adına var gücümüzle çalışıyoruz. 2053 Ulaştırma ve Lojistik Ana Planı ile ülkemizin gelecek 30 yıllık planlarını ortaya koyduk. Bu vizyonun gereği olarak, 2053 yılına kadar bölünmüş yol ağını 38 bin 60 kilometreye, demiryolu hat uzunluğunu 28 bin 590 kilometreye, liman sayımızı 255’e ve havalimanı sayımızı da 61’e yükseltmeyi hedefliyoruz. 2053 Vizyonumuz sadece bir yatırım programı olarak değerlendirilmemelidir. Bu vizyonda dünyada gelişen eğilimleri göz önünde bulundurarak mobilite, lojistik ve dijitalleşmeyi temel odak noktalarımız olarak belirledik. Ülkemizi dünyaya bağlayacak bütünsel kalkınma odaklı vizyonumuz, Avrupa Yeşil Mutabakatı, Paris İklim Anlaşması ve Avrupa İklim Yasası gibi Avrupa Birliği’nin temel yaklaşımları ile de birçok ortak paydaya sahip. Bu doğrultuda, yatırımlarımızda demiryolunun payını 2023 yılında yüzde 60’lara çıkarıp yük taşımacılığındaki demiryolunun payını 2053 yılında yüzde 5’ten yüzde 22’ye çıkarmayı hedeflediğimizi de özellikle vurgulamak istiyorum” değerlendirmesinde bulundu.
Yeşil dönüşümü hızlandıracak projeler geliştirmeye devam edeceğiz
Açılışı yapılan ATLAS Projesi’nin de finansal boyutuna katkısı olan Avrupa Birliği’nin, her zaman Türkiye’nin en önemli ticari ortağı olduğunu vurgulayan Karaismailoğlu, “2021 yılında ticaret hacmimizin yaklaşık 180 milyar dolar olması bunun en açık göstergesidir. Gümrük Birliği’nin güncellenmesi ile önümüzdeki dönemde AB ile ticari ilişkilerimiz daha derin ve kapsamlı bir boyuta ulaşacak. Ticari bağlarımızın yanı sıra, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı olarak Türkiye-AB mali iş birliği mekanizmasına da büyük önem atfettiğimizi belirtmek istiyorum. Bizim için AB Katılım Öncesi Mali Yardım Aracı (IPA), sunduğu mali katkının yanı sıra AB kurumlarıyla ortak iş yapma ve iş birliği deneyimlerimize sağladığı katkı ile öne çıkıyor. IPA II döneminin en önemli projelerinden biri olan Halkalı-Kapıkule Demiryolu Hattı Projesi bu yöndeki kararlılığımızın en büyük göstergelerinden biridir Bu projeler, Avrupa Birliği Yeşil Mutabakatı çerçevesinde iklim değişikliğiyle mücadelede 2050 yılında karbon nötr bir kıta olma hedefine büyük bir katkı sağlayacak. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı olarak, IPA III döneminde ulaştırma alanında yeşil dönüşümü hızlandıracak projeler geliştirmeye de devam edeceğiz” ifadelerini kullandı.
Önümüzdeki dönemde AB ile geçmiştekine oranla daha hızlı, verimli ve yapıcı iş birliklerini hayata geçirmek için ulaştırma ve haberleşme sektörlerinde gerekli her türlü adımı atmaya hazır ve kararlı olduklarını aktaran Karaismailoğlu, “Türkiye, sadece aday ülke ve NATO Müttefiki olarak değil, köklü ve güçlü AB müktesebatına sahip bir ülke olarak da güvenlik, göç, tedarik zincirleri ve enerji başta olmak üzere pek çok alanda AB için stratejik bir öneme sahip. Bu doğrultuda, müşterek paydalarımıza ve ortak temel değerlerimize odaklanarak Türkiye’nin sabırla ve kararlılıkla sürdürdüğü Avrupa Birliği’ne tam üyelik sürecinin, yapıcı bir yaklaşımla teşvik edilmesi gerektiğine inanıyoruz. Bu çerçevede, Ulaştırma faslının en kısa sürede müzakerelere açılması, iş birliğimizi destekleyici projelerle ve Yüksek Düzeyli Ulaştırma Diyaloğu gibi mekanizmalarla ilişkilerimizin devam ettirilmesidir. Bu amaç doğrultusunda, Bakanlığımız teknik iş birliğini güçlendirmek için mevzuat uyumu konusunda birçok projeyi hayata geçirdi. Bununla birlikte, ATLAS Projemiz ulaştırma mevzuatını bütün yönleriyle kapsayacak ilk çalışma olması nedeniyle özel bir öneme sahiptir. Son derece kapsamlı olan AB ulaştırma müktesebatı ve ulusal mevzuatımızın şeffaflıkla ele alınacak olması yasal uyum sürecimize ivme kazandıracaktır. Projemizin çıktıları, Bakanlığımızın gelecek vizyonuna ve AB kurumlarıyla yürüteceğimiz çalışmalara rehber olacaktır. Ayrıca, uluslararası finans kuruluşları ile ulaştırma alanında gerçekleştireceğimiz iş birliği faaliyetlerine de sağlam bir temel oluşturacaktır. Bölgemizdeki bağlarımız ve iş birliklerimiz ne kadar güçlü olursa, sorunları aşmamız o kadar kolay olur. Türkiye’nin, Avrupa Birliği ile birlikte, stratejik bakış açısıyla planlayacağı ve somut çıktıları ile hayata geçirebileceği yeni projelere açık olduğunu özellikle belirtmek istiyorum.”
Son Eklenen Yazılar
-
4458 Sayılı Gümrük Kanununun Bazı Maddelerinin Uygulanması Hakkında Kararda Değişiklik
-
Dahilde İşleme Rejimi Genelgesi-ERP Uygulamaları-YMM Raporu
-
Yatırım Teşvik Belgesi İşlemlerinde YTEMY Muafiyet Kodunun Kullanımı
-
İhtirazi kayıtla verdiği gümrük beyannameleri üzerine
-
Kimyasal Kayıt Sistemi (KKS) & KKDIK Kayıt Dosyası Hazırlama Eğitimi
-
Yeşil mercimek ithalatında gümrük vergisi 30 Nisan 2026 tarihine kadar %10 oldu
-
Yeşil mercimek ithalatında gümrük vergisi 30 Nisan 2026 tarihine kadar %10 oldu
-
Yeniden değerleme oranı 2025 yılı için % 25,49 (yirmi beş virgül kırk dokuz) olarak tespit edilmiştir.
Yatırım Teşvik Belgesi İşlemlerinde YTEMY Muafiyet Kodunun Kullanımı
Kimyasal Kayıt Sistemi (KKS) & KKDIK Kayıt Dosyası Hazırlama Eğitimi
Yeşil mercimek ithalatında gümrük vergisi 30 Nisan 2026 tarihine kadar %10 oldu
Yeşil mercimek ithalatında gümrük vergisi 30 Nisan 2026 tarihine kadar %10 oldu
Yeniden değerleme oranı 2025 yılı için % 25,49 (yirmi beş virgül kırk dokuz) olarak tespit edilmiştir.
Çin, Hindistan, Japonya ve Rusya menşeli damping vergisine tabi 7212.60.00.19.29 gtip tanımında değişiklik
Çin menşeli anjiyografi kateteri ve PTCA balon katetere yönelik damping soruşturması açıldı
0713.20 gtip li Nohut ithalatı 26.11.2025 tarihi itibariyle kayda alındı
Nohut ithalatında uygulanmakta olan gözetim uygulaması 26.11.2025 tarihi itibariyle yürürlükten kaldırıldı
1567 Sayılı TPKK Hk Kanun Kapsamında Alınacak Ücretlere İlişkin Yönetmelikte Değişiklik
Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Malezya Hükümeti Serbest Ticaret Anlaşması Ortak Komite Kararı
Ticaret Bakanlığı, 25 Ülkeye Özel “E-İhracat Pazarları ve Ülke Gümrük Uygulamaları Rehberini Yeniledi
Naylon veya diğer poliamidlerden ipliklerin ithalatında uygulanan ek mali yükümlülük 3 (üç) yıl süreyle uzatıldı.
Naylon ve poliamid ipliklerin ithalatında uygulanan ek mali yükümlülüğün uzatılması için öneri
Danıştay Kararı (Gözetim kıymetine yükseltmede fazladan ödenen vergilerin iadesinin mümkün olmadığı hk.)
Gümrükler Genel Müdürlüğünün DTÖ Üyesi Olmayan Ülkeler İçin Menşe Şahadetnamesi İbrazı konulu yazısı
6183 sayılı Kanun 48 inci maddesine istinaden uygulanmakta olan tecil faizi oranı yıllık %39 olarak belirlendi.
6183 sayılı Kanun 51. maddede yer alan gecikme zammı oranı her ay için ayrı ayrı uygulanmak üzere %3,7 olarak belirlendi
Çin, Tayvan, Hindistan, Kore Cumhuriyeti, Rusya ve Tayland menşeli polistiren ithalatında dampinge karşı vergi
TCMB - İhracat Bedellerinin Merkez Bankasına Satış yükümlülüğü 30/04/2026 tarihine uzatıldı.
Almanya Yeni Dijital Menşe Şahadetnamesi Uygulaması hk (Uluslararası Anlaşmalar ve Avrupa Birliği Genel Müdürlüğü)
Türkiye ile Rusya Arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanması Hk
Hububat ve Bakliyat İthalatında Tarife Kontenjanı Uygulanması Hakkında Kararda Değişiklik
İhracat Destekleri Hakkında Kararda Değişiklik Yapılmasına Dair Karar (Karar Sayısı: 10540)
Sentetik ve suni kumaşlarda İtalya, Hollanda, Avusturya, Portekiz menşeli/çıkışlı bazı firmalar için damping muafiyeti
Basitleştirilmiş Gümrük Beyannamesi Kapsamında Geri Gelen Eşya Hakkında Rehber
Traş makineleri ve Saç kesme makineleri ithalatında gözetim uygulaması
Posta ve Hızlı Kargo Yoluyla Taşınan Eşyanın Gümrük İşlemlerine İlişkin Tebliğde Değişiklik
Yurt Dışı Kaynaklı Döviz Dönüşüm Desteğinde Destek Süresi 30 Nisan 2026 ya Uzatıldı
Avrupa Birliği nin 2026 yılı gümrük tarifesini ve üçüncü ülkelerden yapılacak ithalatlarda 01.Ocak.2026 tarihinden itibaren uygulanacak gümrük vergisi oranlarını içeren 2658/87 sayılı Konsey Kararına ilişkin düzenleme
Kimya, Toprak ve Sağlık Endüstrileri Ürünlerine İlişkin Dahilde İşleme Rejimi Genelgesi
Mono etilen glikolün AB ye ithalatında dampinge tabi ABD menşeli Equistar Chemicals, LP şirketinin adı INEOS Americas LLC olarak değiştirildi.
Metal hurda ve atıklar için ihtisas gümrük müdürlüklerine Taşucu Gümrük Müdürlüğü eklendi.
Sigara ve bazı tütün mamullerinin ÖTV oranları ve maktu vergi tutarları yeniden belirlendi
BAE, G.Kore ve Mısır menşeli/çıkışlı sentetik veya suni devamsız liflerden dokunmuş mensucat için damping soruşturması
ÇHC menşeli dişçilikte kullanılan diş freze/kazıyıcı makineleri için damping soruşturması
Çekya, G.Kore, Macaristan, Sırbistan, Slovakya, Hindistan menşeli kauçuktan yeni dış lastikler için damping soruşturması
Ekvator'a Motorlu Taşıt İhracatında Tip Onayı Sertifikası Aranacak
Bu adımları izleyerek web sitenizi kurun.