E-Ticaret Lojistiğinin Mevcut Görünümü UTİKAD Raporuna Yansıdı
Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri
Derneği (UTİKAD) İnovasyon ve E-Ticaret Odak Grubu, 2019 ve 2022 yıllarında
yayınladığı iki raporun ardından e-ticaret lojistiğinin mevcut durum analizini
yaptığı yeni raporunu yayınladı.
"E-Ticaret Lojistiğinin Mevcut Durum Analizi Raporu" başlığıyla sektör paydaşlarının ve uzmanların dikkatine sunulan raporda sorun tespitlerine ve çözüm önerilerine yer verildi.
UTİKAD İnovasyon ve E-Ticaret Odak Grubu tarafından hazırlanan "E-Ticaret Lojistiğinin Mevcut Durum Analizi Raporu", e-ticaret kadar e-ticaret lojistiğinin gelişimini de tespit ve öneriler ile mercek altına alıyor.
UTİKAD İnovasyon ve E-Ticaret Odak Grubu, e-ticaretin gelişimine yönelik ilk çalışmasını 2019 yılında yayınladığı "Türkiye’de E-Ticaret ve E-İhracat Gelişim Potansiyeli ve Lojistik Süreçler" raporu ile gerçekleştirdi. 2019 yılındaki rapor, ülkemizde ve dünya ticaretinde büyük potansiyele sahip e-ticaret ve e-ihracatı destekleyici öneriler içermekteydi.
İlk raporun devamı niteliğindeki ikinci rapor ise 2022 yılında "B2C E-Ticaretin Kolaylaştırılması ve Hacminin Artmasına Yönelik İyileştirici Öneriler Raporu" başlığı ile yayınlandı. İlk rapordaki süreçlere ilişkin değerlendirmeler yapılan ikinci raporda, e-ticaret sektörü yakından takip edilmeye devam edildi ve devam eden sorunlu süreçlere, değişen süreçlerdeki yeni sorunlara yönelik tespitlere yer verildi.
Operasyonel ve maliyet kaynaklı temel sorunlar gruplandı. Söz konusu her iki rapor da ilgili kamu idaresi birimleri ve kamuoyuyla paylaşıldı. E-ticaretin gelişimine yönelik atılacak adımların belirlenmesi noktasında rehber doküman olarak pek çok kurum, kuruluş ve kişi tarafından kaynak olarak gösterildi.
Bir birini takip eden ve tamamlayıcı verilerle sorunların çözümüne katkı sunan iki raporun ardından "Bütünleştirici Öneriler" ve "E-Ticaretin Gelişmesini Destekleyici Altyapı Önerileri" çalışmalarıyla e-ticaretin gelişimine yönelik yeni öneriler gündeme alınarak altyapıyla ilgili konulara odaklanıldı.
UTİKAD İnovasyon ve E-Ticaret Odak Grubu, geçen beş yıl içinde e-ticaret ve e-ticaret lojistiğinin potansiyel gelişimini desteklemek adına hazırlanan çalışmalarla küresel düzeyde hızla büyüyen e-ticaret perakende sektörünün ülkemizdeki gelişimine katkı sunacak geniş bir külliyat geliştirmiş oldu. "E-Ticaret Lojistiğinin Mevcut Durum Analizi Raporu" ile 2025 yılına kadar yüzde 60 büyüyerek 120 milyar euroya ulaşması beklenen e-ticaret ve özellikle e-ticaret lojistiğinin güncel durum analizi yapıldı.
Dünyada ve Türkiye’de e-ticaretin güncel durumu hakkında bilgi veren rapor beş ana bölümde ele alındı. Dünyada E-Ticaretin Güncel Durumu, Türkeye’de E-Ticaretin Güncel Durumu, UTİKAD B2C E-Ticaretin Kolaylaştırılması ve Hacminin Artmasına Yönelik İyileştirici Öneriler Raporu’ndan Bugüne Sorun-Çözüm Önerileri, E-Ticaret Trendleri, E-Ticaretin Gelişimi İçin Öneriler Ve Yöntemler ana başlıklarından oluşan raporun son kısmında hızla ele alınması gereken konular dört madde altında toplandı. Destekleyici öneriler başlığında ise sektörün gelişimine katkı sunacak on öneriye yer verildi.
Türkiye’de Büyüme Daha Hızlı
Rapor, dünya ile kıyaslandığında Türkiye’de e-ticaret hacminin çok daha fazla büyüdüğüne dikkat çekiyor. Bir önceki yıla göre 2022 yılında e-ticaret hacmi yüzde 109 artışla 800,7 milyar TL olarak gerçekleşti. 2022 yılında sipariş adetleri bir önceki yıla göre yüzde 43 artış ile 3 milyar 347 milyon adetten 4 milyar 787 milyon adede yükseldi. 2022 yılında perakende e-ticaret hacmi 458 milyar TL olarak gerçekleşti. 2021 yılında e-ticaretin genel ticarete oranı yüzde 17,7 iken bu oran, 2022 yılında yüzde 5 artarak yüzde 18,6 olarak gerçekleşti. Raporda yer alan beş ana maddenin içeriği ise kısaca şöyle:
Dünyada E-Ticaretin Güncel Durumu
2023 yılı sonunda 5,9 trilyon ABD dolarına ulaşması beklenen küresel e-ticaret pazarı yıldan yıla büyümeye devam ederek bir önceki yıla göre yüzde 8,9’luk bir artışa işaret etmektedir. 2021 yılında perakende satışlarda e-ticaretin payı yüzde 19,20 olarak gerçekleşirken bu oran 2022 yılında yüzde 19,30 oldu. 2026 yılında e-ticaretin perakende satışlardaki payının yüzde 23,30 olması beklenmektedir.
Türkiye’de E-Ticaretin Güncel Durumu
2022 yılı itibarıyla Türkiye’de e-ticaret hacmi bir önceki yıla göre yüzde 109 artışla 800,7 milyar TL olarak gerçekleşti. 2022 yılında sipariş adetleri bir önceki yıla göre yüzde 43 artış ile 3 milyar 347 milyon adetten 4 milyar 787 milyon adede yükseldi. 2022 yılında perakende e-ticaret hacmi 458 milyar TL olarak gerçekleşti. 2021 yılında e-ticaretin genel ticarete oranı yüzde 17,7 iken bu oran 2022 yılında yüzde 5 artarak yüzde 18,6’ya yükseldi. En fazla e-ticaret faaliyeti yürüten işletme sayısı İstanbul’da yer alırken, İstanbul’u sırasıyla Ankara, İzmir, Bursa, Antalya, Konya ve Kocaeli illeri takip etti.
UTİKAD B2C E-Ticaretin Kolaylaştırılması ve Hacminin Artmasına Yönelik İyileştirici Öneriler Raporu’ndan Bugüne Sorun – Çözüm Önerileri
2022 yılında B2C E-Ticaretin Kolaylaştırılması ve Hacminin Artmasına Yönelik İyileştirici Öneriler Raporu yayınlandı. Bu raporda devam eden sektör sorunları ele alındı, operasyonel ve maliyet kaynaklı temel sorunlar gruplandı. Söz konusu rapor ilgili kamu idaresi birimleri ve kamuoyuyla paylaşıldı. E-ticaretin gelişimine yönelik atılacak adımların belirlenmesi noktasında rehber doküman olarak pek çok kurum, kuruluş ve kişi tarafından kaynak gösterildi.
Raporun yayınlandığı 2022 yılından 2023 yılına kadar geçen zamanda raporda yer alan sorunlardan birçoğunun çözüme kavuştuğu gözlemlenmektedir. Özellikle 2023 yılında e-ticaret B2B ve B2C iş modellerinin birleşimiyle B2B2C iş modelinin gelişimine tanık oldu. "İşletmeden işletmeye" tanımını içeren B2B ve "İşletmeden tüketiciye" tanımını içeren B2C iş modeli sonucunda B2B2C adı verilen yeni bir iş modeli ortaya çıktı. 2023 yılında B2C’nin yerini neredeyse tamamen bu yeni iş modeli aldı.
İkinci El Pazarı Hızlı Büyüyor
Raporun e-ticaret trendleri bölümünde ikinci el pazarındaki büyümeye dikkat çekildi. Yapılan bir araştırmaya göre Z Kuşağının yüzde 80’i, Y Kuşağının yüzde 78’i, X Kuşağının yüzde 75’i, Baby Boomerların yüzde 70’i ve Savaş Sonrası Kuşağının yüzde 62’si ikinci el ürün satın almayı tercih ediyor. Sürdürülebilirlik ve maliyet konusunda daha bilinçli olan genç nesiller arasında ikinci el satın alma giderek yaygınlaşıyor. 2021 yılında 75 milyar euro değerinde olan Avrupa ikinci el ticaret pazarının 2025 yılına kadar yüzde 60 büyüyerek 120 milyar euroya ulaşması bekleniyor.
E-Ticaretin Gelişimi İçin Öneriler ve Yöntemler
E-ticaretin gelişimi için öneriler ve yöntemler bölümünde, ülkemizde e-ticaretin gelişiminin sağlanması için bazı alanlarda iyileştirmeye gidilmesi bazı alanlarda yeni düzenlemeler yapılması önerilirken en önemli iyileştirmenin kısmi iade edilen ürünlerin işlemlerinde gerçekleştirilmesi gerektiği vurgulandı. E-ticaret sektörünün lojistik ayağında izlenecek diğer önemli iyileştirmeler ise Lisans Ücretleri ve Dijital Hizmet Vergisi, Evrensel Posta Hizmetleri Vergisi ile E-Ticaret ve E-İhracatta İstanbul Dışındaki Havalimanlarının Aktif Hale Getirilmesine ilişkin düzenlemeler olarak sıralandı.
Raporda yer verilen önerilere ek olarak e-ticaretin bütüncül bir çerçevede ele alınması gerekliliği vurgulanırken hızlı gelişim için öncelikli on talebe de yer verildi.
Son Eklenen Yazılar
-
Dahilde İşleme Rejimi Genelgesi-ERP Uygulamaları-YMM Raporu
-
Yatırım Teşvik Belgesi İşlemlerinde YTEMY Muafiyet Kodunun Kullanımı
-
İhtirazi kayıtla verdiği gümrük beyannameleri üzerine
-
Kimyasal Kayıt Sistemi (KKS) & KKDIK Kayıt Dosyası Hazırlama Eğitimi
-
Yeşil mercimek ithalatında gümrük vergisi 30 Nisan 2026 tarihine kadar %10 oldu
-
Yeşil mercimek ithalatında gümrük vergisi 30 Nisan 2026 tarihine kadar %10 oldu
-
Yeniden değerleme oranı 2025 yılı için % 25,49 (yirmi beş virgül kırk dokuz) olarak tespit edilmiştir.
-
Çin, Hindistan, Japonya ve Rusya menşeli damping vergisine tabi 7212.60.00.19.29 gtip tanımında değişiklik
Yatırım Teşvik Belgesi İşlemlerinde YTEMY Muafiyet Kodunun Kullanımı
Kimyasal Kayıt Sistemi (KKS) & KKDIK Kayıt Dosyası Hazırlama Eğitimi
Yeşil mercimek ithalatında gümrük vergisi 30 Nisan 2026 tarihine kadar %10 oldu
Yeşil mercimek ithalatında gümrük vergisi 30 Nisan 2026 tarihine kadar %10 oldu
Yeniden değerleme oranı 2025 yılı için % 25,49 (yirmi beş virgül kırk dokuz) olarak tespit edilmiştir.
Çin, Hindistan, Japonya ve Rusya menşeli damping vergisine tabi 7212.60.00.19.29 gtip tanımında değişiklik
Çin menşeli anjiyografi kateteri ve PTCA balon katetere yönelik damping soruşturması açıldı
0713.20 gtip li Nohut ithalatı 26.11.2025 tarihi itibariyle kayda alındı
Nohut ithalatında uygulanmakta olan gözetim uygulaması 26.11.2025 tarihi itibariyle yürürlükten kaldırıldı
1567 Sayılı TPKK Hk Kanun Kapsamında Alınacak Ücretlere İlişkin Yönetmelikte Değişiklik
Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Malezya Hükümeti Serbest Ticaret Anlaşması Ortak Komite Kararı
Ticaret Bakanlığı, 25 Ülkeye Özel “E-İhracat Pazarları ve Ülke Gümrük Uygulamaları Rehberini Yeniledi
Naylon veya diğer poliamidlerden ipliklerin ithalatında uygulanan ek mali yükümlülük 3 (üç) yıl süreyle uzatıldı.
Naylon ve poliamid ipliklerin ithalatında uygulanan ek mali yükümlülüğün uzatılması için öneri
Danıştay Kararı (Gözetim kıymetine yükseltmede fazladan ödenen vergilerin iadesinin mümkün olmadığı hk.)
Gümrükler Genel Müdürlüğünün DTÖ Üyesi Olmayan Ülkeler İçin Menşe Şahadetnamesi İbrazı konulu yazısı
6183 sayılı Kanun 48 inci maddesine istinaden uygulanmakta olan tecil faizi oranı yıllık %39 olarak belirlendi.
6183 sayılı Kanun 51. maddede yer alan gecikme zammı oranı her ay için ayrı ayrı uygulanmak üzere %3,7 olarak belirlendi
Çin, Tayvan, Hindistan, Kore Cumhuriyeti, Rusya ve Tayland menşeli polistiren ithalatında dampinge karşı vergi
TCMB - İhracat Bedellerinin Merkez Bankasına Satış yükümlülüğü 30/04/2026 tarihine uzatıldı.
Almanya Yeni Dijital Menşe Şahadetnamesi Uygulaması hk (Uluslararası Anlaşmalar ve Avrupa Birliği Genel Müdürlüğü)
Türkiye ile Rusya Arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanması Hk
Hububat ve Bakliyat İthalatında Tarife Kontenjanı Uygulanması Hakkında Kararda Değişiklik
İhracat Destekleri Hakkında Kararda Değişiklik Yapılmasına Dair Karar (Karar Sayısı: 10540)
Sentetik ve suni kumaşlarda İtalya, Hollanda, Avusturya, Portekiz menşeli/çıkışlı bazı firmalar için damping muafiyeti
Basitleştirilmiş Gümrük Beyannamesi Kapsamında Geri Gelen Eşya Hakkında Rehber
Traş makineleri ve Saç kesme makineleri ithalatında gözetim uygulaması
Posta ve Hızlı Kargo Yoluyla Taşınan Eşyanın Gümrük İşlemlerine İlişkin Tebliğde Değişiklik
Yurt Dışı Kaynaklı Döviz Dönüşüm Desteğinde Destek Süresi 30 Nisan 2026 ya Uzatıldı
Avrupa Birliği nin 2026 yılı gümrük tarifesini ve üçüncü ülkelerden yapılacak ithalatlarda 01.Ocak.2026 tarihinden itibaren uygulanacak gümrük vergisi oranlarını içeren 2658/87 sayılı Konsey Kararına ilişkin düzenleme
Kimya, Toprak ve Sağlık Endüstrileri Ürünlerine İlişkin Dahilde İşleme Rejimi Genelgesi
Mono etilen glikolün AB ye ithalatında dampinge tabi ABD menşeli Equistar Chemicals, LP şirketinin adı INEOS Americas LLC olarak değiştirildi.
Metal hurda ve atıklar için ihtisas gümrük müdürlüklerine Taşucu Gümrük Müdürlüğü eklendi.
Sigara ve bazı tütün mamullerinin ÖTV oranları ve maktu vergi tutarları yeniden belirlendi
BAE, G.Kore ve Mısır menşeli/çıkışlı sentetik veya suni devamsız liflerden dokunmuş mensucat için damping soruşturması
ÇHC menşeli dişçilikte kullanılan diş freze/kazıyıcı makineleri için damping soruşturması
Çekya, G.Kore, Macaristan, Sırbistan, Slovakya, Hindistan menşeli kauçuktan yeni dış lastikler için damping soruşturması
Ekvator'a Motorlu Taşıt İhracatında Tip Onayı Sertifikası Aranacak
Bu adımları izleyerek web sitenizi kurun.